Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Rabu, Disember 26, 2007

SAJAK UNTUKMU....


PERJALANANKU DAN NOKTAHNYA


Aku pernah remaja
Aku pernah belia
Dan aku masih belia remaja

Aku ada keluarga dan ibubapa
Juga seperti kalian semua

Aku lalui kehidupan
Penuh ceria gembira tak keruan
Aku temui hitam putih kehidupan
Aku telah diajar nilai murni sekian
Juga tahu agama dan baca Al Qur’an

Sayangnya…pabila di persimpangan
Aku salah pilih kawan

Memang aku ada dua pilihan
Gembira suka ria cara ajaran Tuhan??
Gembira suka ria cara syaitan??...

Mabuk kepayang dengan jantan
Walau gusar tapi aku sayang sakan
Nasihat ayahbonda aku ketepikan
Pendek akal dan ketepikan ajaran
Taat kekasih dan keluarga dilupakan
Junjung cinta dan nikah abaikan
Buktikan sayang maruah aku gadaikan

Maka aku bukan lagi gadis idaman
Aku bukan lagi sunti rupawan
Juga tidak lagi jadi wanita pilihan
Ya…, tidak juga jadi pilihan…
Oleh taruna tampan beriman
Tapi hanya jadi buruan
Oleh lelaki yang bernafsu jantan

Habis manis sepah dibuang
Aku bukan lagi jadi sanjungan
Ibarat kain buruk gelandangan
Bahkan sarat pula dengan kandungan
Menghitung hari sembilan bulan
Gelap mataku melihat harapan
Maka tersentuh hati muhasabah ajaran
Nurani mulus mencari sinaran
Masihkah ada hari depan?....

Masihkah ada yang peduli?...
Alhamdulillah aku temui
Ya Rahim Yang Maha Pemurah Mengasihani
Raudhatus Sakinah tempat memberi
Sekelumit bakti, secangkir hati
Secebis kasih, bimbingan suci
Kasihsayang yang ku idamkan sejati
Tika aku hampir mati…
Hampir mati jiwa dan hati
Syukur atas anugerahMu Ya Ilahi…

Demi menuju pertunjukMu Ya Rabbi
Aku menadah tangan doa mukhlis suci
Ingin aku kembali bersih bak embun pagi
Airmata berderai penuh emosi
Di malam hening tahajjud pagi
Pasrah akan kasihNya bak laut tak bertepi

Juga atas kepedulian semua
Aku kuburkan segala fatamorgana
Demi ibu yang lahirkan ku ke dunia
Sakit tak terkira bersabung nyawa
Akan ku noktahkan semua noda
Dengan bersungguh taubat nasuha
Cukuplah…., di sini penghujungnya…

Ku tahu ada sinar mentari
Untukku menjadi suci kembali
Seperti bayi yang ku lahirkan ini
Tiada sebarang hitam noda warnawarni
Hanya…, putih.. bersih.. suci…

Ya Allah yang Maha Suci
Kasihanilah hambamu ini
Ku serah jasad dan batin diri ini
Haraplah diampuni buat kesekian kali
Berilah daku semula hidup ini
Akan ku jalani dengan penuh erti
Hidup Islam dan Nur Ilahi….
Dan...masih ada yang sudi

Pada diri ini...
pasti.... dengan Maha PemurahMu Ilahi
Juga itu doa ummi buat kami....

Muga ku terus akan temui…
Ketenangan sekali lagi
Kasih sayang sejati
Gembirakan bonda yang lama dirindui
Sejak dia ku rentap jantung hati
Agar…ibu turut berkongsi dua hati
Kini anakmu kembali…anakmu kembali…
Biarlah panas airmatamu membasahi pipi

Anakmu memang telah kembali
Dalam keadaan norma dan suci
Suci…., sepertimana dulu aku disusui
Tika aku langsung tidak mengerti
Juga tika tapak kakiku sebesar dua jari
Terimalah aku kembali…Ya Allah
Noktahku di sini….Amin…Aminn..
Ya Rabbal ‘alaminn……

NUKILAN ASAL : IBNI KHALID JURAIT.
IBNU TINTA ENTERPRISE ,
M-3-19, PLAZA DAMAS,
SRI HARTAMAS,
50480 KUALA LUMPUR.

Tiada ulasan:

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS