Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Selasa, Disember 29, 2009

BAHAGIA BERSAMA

Bismillahirrahma nirrahiiim

Orang kata kalau kahwin bahagia....ye ke?

Orang kata kalau kahwin, dapat anak lagi bahagia...betul ke?

Emm....perkataan bahagia ni subjektif. Ada orang bahagia je tanpa pasangan hidup...bukan tak mau tapi tak sampai lagi jodohnya tu. Ada orang berbahagia melihat sahabatnya bahagia. Ada orang suka membantu sahabatnya dan melihat ia berjaya mengharungi kehidupannya....nikmat bahagia kian terasa! Ada orang merasa bahagia hanya dengan berkongsi kasih sayang...subhanallah! Pasti lebih membahagiakannya. Sungguh pun cabarannya tinggi, namun ummi yakin Allah pasti mengganjari nikmat bahagia tahap teratas buatnya ...jika ia terus bersabar dan redha...Subhanallah!

Ummi suka nak kongsi rasa bahagia ummi dengan paparan gambar-gambar ini. Actually, no words can describe the word 'BAHAGIA' (is it happy?) ...it is the feeling from within...and it can certainly make you smile all day long...and at times, make you cry....oh wow! This is what make our lives lively!




Jawatankuasa Wanita Pusat JIM di Perhimpunan Perwakilan Nasional 4 Disember 2009. Walaupun setahun sekali dapat berhimpun seperti ini, namun sentiasa mejadi suatu yang ummi nantikan untuk dapat bertemu dengan wajah-wajah kenalan lama dan baru. Yang lama menjadi inspirasi untuk terus berbakti....yang baru menjadi kekuatan untuk terus beramal selagi hayat dikandung badan....




Menghayati ucapan perasmian Presiden JIM, Tn Haji Zaid Kamaruddin. Tuan Presiden juga melancarkan website rasmi RS Berhad. Alhamdulillahirabbil'aalamiiin.




18 Disember - sesi temubual di kalangan anak-anak muda yang berminat untuk menjadi trainer ABJZ. Seronok dapat bersama anak-anak muda yang sentiasa hangat dengan semangat juang! Makes us feel very young too! hahaha....still very young at heart i suppose. Sumber kekuatan untuk ummi dan team RS!




Selamat Hari Lahir kak Min!
Walaupun terlewat mengucapkannya hari tu (12 Disember ) namun ros dan anak-anak mendoakan kak min diberikan kesihatan yang baik dan dianugerahkan kebahgiaan dunia dan akhirat. Di kesempatan ini, ros nak ucapkan jutaan terima kasih (from the bottom of my heart) kerana berkongsi kasih sayang anak2 kak Min kepada ros dan keluarga. Kami suka punya keluarga yang besar. Mudah-mudahan Allah terus pelihara anak-anak yang soleh/solehah ini!

Untuk kalian....moga bahagia dunia dan akhirat!



nukilan

ummiroses

Khamis, November 26, 2009

KEMBALI BERSUA

Bismillahir rahmanir rahiiim

Salam Eidul Adha untuk semua anak2 dan sahabat2 yang dikasehi.

Rindu untuk menulis telah datang....sebelum ni dah menulis tetapi hilang ditelan angin lintang agaknya...tentulah ada hikmahNya kan?


Pertama sekali nak ucap jutaan terima kasih atas segala sokongan yang telah diberi kepada ummi tak kira di mana pun kalian berada. Oh ye..tadi anak2 dari Maktab Perguruan Miri menziarahi RS...maafkan ummi yang tak kesempatan untuk menyambut dan menyaksikan kalian. Apapun, ummi yakin kalian telah dapat rasa satu kepuasan kerana selama ini hanya mendengarnya dari jauh saja. Makasih atas kunjungan yang membawa rahmat dan barokah kepada anak2 ummi di RS sana. Ummi pun belum pernah sampai ke Miri, tapi kalau kalian mahukan program ABJZ di sana, boleh saja hubungi ummi. Ummi dan team akan bahagia berkongsi apa pun asal dapat bantu membangunkan generasi yang bakal menjadi pendidik ummah!

Terima kasih juga buat anak2 di sekolah-sekolah yang telah ummi dan team hadiri untuk program ABJZ dan program yang sewaktu dengannya. Ummi sebetulnya agak kesuntukan masa untuk berada di forum maya apatah lagi berada di blog sendiri. Macam-macam persediaan untuk menghadapi Perhimpunan Perwakilan Nasional JIM minggu depan di Kuala Kangsar dan memenuhi jemputan program-program di sekolah yang sangat banyak selepas PMR (Sek Men Agama Hishamuddin Kelang, Sek Men Sg Rawang, Sepang, Sek Men Bukit Rahman Putra, Sg Buloh). Di samping itu, ada juga program bersama masyarakat (LPPKN di KL, Jab Peguam Negara di Rompin) yang jarang sekali ummi menolak jemputannya kerana inilah juga antara platform untuk kami berkongsi maklumat dengan ibu ayah kalian semua.

RS sedang dalam perancangan meluaskan siri kesedaran program Anda Bijak Jauhi Zina (ABJZ) yang mensasarkan tahun 2010 sebagai tahun berjuang habis-habisan memerangi bahaya zina. RS cannot do this alone...we need you! Please come forward....give us your fullest support. Help us to help others! Kita tak boleh nak menangguhkan lagi kerja amar ma'ruf nahi mungkar ini. Kita tak tahu bila umur ini akan terhenti. Kita akan berusaha. Kita akan menjadikan usaha ini sebagai pelepas tanggungjawab kita apabila bertemu dengan Allah di akhirat nanti insyaAllah!

Jadikanlah tekad ini sebagai satu langkah permulaan untuk kita semua bertemu di Jannah nanti insyaAllah!

JOM amar ma'ruf nahi mungkar bersama!




nukilan
ummiroses

Ahad, Oktober 11, 2009

Khamis, Oktober 08, 2009

BERSAMA MENEBAR KEPEDULIAN

Salam kasih sayang buat semua....

Di sekitar Selangor dan KL ni mood berjamuan menyambut Hari Raya masih lagi berterusan nampaknya...agaknya dah beres puasa enam masing-masing...alhamdulillah. Ummi masih lagi terkial-kial menyiapkan sunnah yang besar ganjaranNya ini. ..maklumlah sebaik kembali persekolahan dari cuti hari raya, ummi dan team ABJZ kena memenuhi undangan ceramah bagi mengisi slot motivasi dan kesedaran untuk anak-anak tingkatan 1 hingga 5. Memang sah tak dapat nak berpuasa, kering tekak apabila terpaksa mengeluarkan suara ke tahap maksima...pernah saja suatu ketika dulu tahun 2007, ummi mintak air di tengah presentation sebab tersekat suara...tanpa sedar tu dah masuk bulan Ramadhan! Alahai...segannya la dengan anak-anak murid situ...




Tapi kali ni ada cerita yang macam lebih malu sikit lagi... Baru-baru ini semasa ucapan aluan Pengetua sekolah di Jalan 3, Bandar Baru Bangi, Pengetua sempat pulak sebut, "... rasanya puan Rosmawati ni adalah anak murid saya..." terus ummi jadi kaget dan memandangnya..."pernah belajar di Kolej Islam kan?"tambahnya lagi. Aduhai....apa punya anak murid la ummi ni! Padanlah semasa diperkenalkan, ummi macam pernah melihat senyuman di wajah pengetua...tapi di mana ya? Dulunya pernah menjadi seorang guru sejarah yang sentiasa ingat kepada nama-nama anak muridnya...masyaAllah... hebat betul cikgu Surimin ni. Cumanya cikgu tak mengajar kelas ummi tapi tetap ingat ummi...dan lebih ingat lagi sebab ummi adalah kapten pasukan hoki kolej dulu-dulu...hehe.




Owh...ummi belum sempat sebenarnya bercerita tentang lawatan ummi dan gang RS ke Jakarta dalam lawatan belajar kami mengenali beberapa NGO yang sangat prihatin berusaha menebar kepedulian terhadap masyarakat. Ok2...nanti ummi ceritakan insyaAllah. Sebelum tu ummi suka nak khabarkan bahawa salah sebuah NGO yang kami lawati iaitu PKPU (Pos Keadilan Peduli Umat) telah berpeluang menziarahi kami di Pejabat JIM, Pusat Bandar Melawati pada hari Jumaat, 18 September 09...di saat ramai yang telah pulang ke kampung untuk berhari raya.Namun Alhamdulillah dengan izinNya, ummi dan team RS iaitu ibu Yus dan Siti Aini, anakanda Abdullah Omar mewakili KARISMA (Kelab Rakan Siswa), Joanes Lukas untuk Hidayah Centre, Khadijah JIMedia dan Prof Sahrim mewakili Presiden JIM telah dapat bersama-sama menerima kunjungan ini. Hadir daripada PKPU adalah Bapak Agung Notowiguno yang merupakan Direktur Utama PKPU ditemani oleh Saudara Syuryadi, seorang pelajar Univ Malaya yang juga wakil PKPU cawangan Malaysia. Sebenarnya kedatangan Pak Agung adalah untuk menerima sumbangan terhadap gempabumi yang berlaku di Tasik Malaya, tanah Jawa, Indonesia yang dipancarkan melalui RTM di sini. Subhanallah...begitu gigihnya PKPU ini mendapatkan apa jua bentuk sumbangan asalkan ummah terus terpelihara fizikal dan jasadnya. Kagum benar dengan tagline PKPU yang berbunyi Menggugah Nurani Menebar Peduli.

Bila disebut kepedulian ini, teringat kepada anak ummi, Abdul Muhaimin....selesai solat 'asar berjamaah di kampung di hari akhir Ramadhan, imam Abdul Muhaimin membacakan doa sehingga sebak dan tak dapat meneruskannya lagi. Kami terdiam semuanya....ummi mengusap belakang imam dan mengajaknya duduk di luar. Kata Abdul Muhaimin, "tadi solat kita yang terakhir untuk bulan Ramadhan dan belum tau lagi kita akan dapat bertemu dengan bulan yang sangat hebat ganjaranNya ini..." dan dia terus menangis tersedu-sedu....hiba hati ummi melihatnya. Sambil terkenang, semasa ummi seusianya belum dapat membezakan betapa bernilainya Ramadhan yang ditinggalkan ini... Subhanallah...Alhamdulillah...AllahuAkbar. Dan sebenarnya Abdul Muhaimin baru saja memasukki usia 16 tahun! Kalau dilihat luarannya boleh saja terkumpul bersama anak-anak yang suka melepak tapi Abdul Muhaimin ini punya guts untuk berkomunikasi dan mengajak kenalan-kenalan barunya bersolat dan berbuat kebaikan.
MasyaAllah...apa lagi yang diperlukan oleh seorang ibu melainkan berdoa agar semua anak-anak yang berada di luar sana untuk bangun bersama dan berusaha menyelamatkan ummah yang kian memerlukan bimbingan kita ini.



Di kesempatan ini ummi ingin sekali mengajak anak-anak remaja dan belia yang punya kesediaan untuk dilatih dan mahu mengikut ummi dan team RS dalam gerak kerja mengislah dan berdakwah...yuk! sementara umur masih ada...


nukilan

ummiroses

Rabu, September 02, 2009

MENYUMBANGLAH DEMI MEMBANTU SAUDARA BARU KITA

Assalaamu'alaikum wrh wbt,

Rakan-rakan yang dikasehi sekelian,

Kami mendoakan anda semua sihat wal'afiat dianugerah Illahi di samping berusaha memantapkan diri dalam bulan yang penuh barokah, rahmah dan maghfirah Allah ini.

Bagi anda yang berhajat untuk mengagihkan rezqi masing-masing sebagai penambah saham menuju Jannah, kami ingin sekali mengajak anda semua membantu saudara-saudara kita yang baru mengenal Islam. Untuk itu, kami menjemput anda semua untuk menyumbang dengan membeli pakej yang kami sediakan di Majlis Iftar Perdana Hidayah Centre yang bertujuan mengumpul dana bagi pengoperasian Hidayah Centre yang merupakan Pusat Sokongan Saudara Baru di seluruh Malaysia. Anda boleh menyumbang dengan menaja saudara baru untuk hadir di majlis ini atau anda sendiri hadir bersama meraikan saudara baru yang tentunya dahagakan keprihatinan anda sekelian

Tarikh : 12 September 2009/22 Ramadhan 1430H.

Tempat : Dewan Seri Siantan,

Kompleks Perbadanan Putrajaya, 24, Persiaran Perdana, Precint 3,

62675 Putrajaya.

Masa : 5.00 petang – 11.00 malam.

Forum : Ke Arah Memperkasakan Saudara Baru



Pakej pembelian:

Pakej 1 : 1 Meja@10 kerusi : RM 5,000.00
Pakej 2 : 1 Meja@10 kerusi : RM 3,000.00
Pakej 3 : 1 Meja@10 kerusi : RM 1,000.00

1. Sumbangan boleh dibuat melalui :
a. "bank in" terus ke akaun CIMB : 1441-0009-8200-56
(cth: transfer fund, cek, maybank2U dll)
b. Sumbangan atas nama : Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia.
c. Tunai - kaunter Ibu Pejabat JIM Pusat, Taman Melawati
2. Nyatakan sumbangan seperti "bank in slip" melalui emel, faks atau telefon -
Faks : 03-4107 1754
Telefon: 03-4108 9669 (untuk bukti penerimaan dan rekod)

3. Pihak kami akan mengeluarkan resit rasmi JIM Pusat sebagai penerimaan sumbangan.
Dengan penuh rasa tawadhu', kami mendoakan agar kita semua sentiasa diberi kesempatan dan ruang waktu untuk dapat membantu saudara-saudara baru kita walau di mana mereka berada. Justeru itu, kami mengucapkan terima kasih yang tak terhingga atas bantuan anda meringankan bebanan saudara-saudara baru kita. Semoga Allah memberikan yang terbaik atas sokongan padu anda semua selama ini.

Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda :

“Tidak sesuatu pemberian sedekah itu mengurangi banyaknya harta. Tidaklah Allah itu menambahkan seseorang akan sifat pengampunannya, melainkan ia akan bertambah pula kemuliaannya. Juga tidaklah seseorang itu merendahkan diri kerana mengharapkan keredhaan Allah, melainkan ia akan diangkat pula darjatnya oleh Allah ‘Azzawajalla.”

(Hadith Riwayat Muslim)


Bantulah kami untuk membantu saudara baru kita....kerana kita adalah saudara mereka!

Rosmawati 019-2386333
Joannes Lukas 03-4108 9669/03-41073379

Ahad, Ogos 23, 2009

RAMADHAN ALMUBARAK TO YOU!

To all my friends and children all over the world....

The Call to Remember - Trailer Made by Bro Aimran bin Rohani from Alkaff Youth Enjoy!


video

Ramadhan.....datangmu sentiasa dirindui, malammu bercahaya dengan kebaikan dan pahala. siangmu sarat dengan kesedaran, pagimu subur dengan keinsafan, soremu begitu syahdu, pergimu ditangisi oleh orang yang soleh, padamu sejuta rahmat dan pengampunan Allah...ya Rahman Ya Ghaffuur Ya Rahiim...terimalah ibadah kami ini dan jadikanlah kami ini hambaMu yang makin tegar beramar ma'ruf nahi mungkar demi membangunkan ummah! Amiiin ya rabbal'aalamiiin.

Sabtu, Ogos 22, 2009

NIKMAT SAKIT

Sana sini khabar tentang wabak H1N1 menyesakkan dada membuat kita semua jadi risau tak menentu. Program yang diaturkan sudah banyak yang tertunda dek kebanyakan universiti terpaksa ditutup. Dengan jerebu yang tebal, ummi hampir pasti ramai yang demam dan diserang lelah. Di antara sahabat-sahabat pun ramai yang silih berganti demamnya.

Baru-baru ini ayah ummi jatuh di kebun. Mak pulak bagitau lewat petang bila ayah dah balik rumah dan siap dirawat di hospital...taknak anak-anak semua bimbang katanya. Dengar pulak tangan ayah sampai bersimen...haih! Kira dah teruklah tu kan? Esoknya, ummi dan suami bersiap balik kampung selepas urusan di sini dibereskan.


Kalau ditengokkan rupa memang la sedih...bersimen tangan kiri, kesan luka di dahi dan kaki kanan yang bengkak tapi bila dengar suara ayah, terus ucap alhamdulillah... ayahku OK. Ikutkan umurnya yang melewati 82 tahun, macam tak percaya je dia masih gagah untuk mengerjakan kebun sawitnya. Ayah ni bekas polis, memang bab-bab disiplin sangat diutamakan terutama pokok tanaman yang dah menjadi tumpuannya kini. Kebunnya tu bisa saja menjadi tempat anak-anak bermain...begitu lapang dan bersih sekali!



Dalam pada tu, ummi sendiri pun kurang sihat. Akhir-akhir ini banyak program di sekolah-sekolah dan bersama masyarakat. Minum pun boleh jadi kurang...mulalah badan menjadi dehydrated. Terasa gusi mula berdenyut dan blisters mula merebak. Hah...sakit banget nih! Nak makan memang sakit sebab tak dapat mengunyah dengan betul. Dah mula makan bubur nasi dan rendam roti dalam air...selera pun jadi kurang. Ummi ni jenis kalau sakit, tak kuasa nak bercakap-cakap sangat. Lebih banyak diam. Tau-tau dah berairmata je....seingat ummi dari kecik macam tu.

Lepas solat maghrib, ummi dah rasa suhu badan meningkat. Kepala mula sakit bukan kepalang....adeh~ Denyutan terasa sampai ke muka. Alhamdulillah boleh kongsi ubat dengan ayah..Semua bunyi yang kuat dikira menbingitkan telinga. Tak boleh fikir lain melainkan melayan setiap denyutan dengan bacaan zikrullah....Ya Rabb, aku redha dengan apa pun pemberianMu...

Mak datang masuk bilik untuk ajak makan, ummi gelengkan kepala siap dengan isyarat tangan. Mak terus letakkan tangannya di tengkuk ummi....”kau demam ye ros? Dah makan ubat?” Ummi jawab dah dan airmata terus-terusan je mengalir. Kemudian ayah pulak ajak makan. Mak yang tolong jawabkan. Ummi berhempas pulas memejamkan mata untuk redakan sakit kepala yang kian unbearable. Sambil berdoa dan mula mencari ada tak ruang untuk ummi bertawassul kepada Allah.......rasa malu denganNya atas usaha-usaha yang kerdil selama ini....

Di saat pencarian ini, kepala ummi mula terasa ringan dan kurang berdenyut. Bahagian blister yang membengkak di hujung geraham lelangit mula surut. Terus ummi bangun dan tunjukkan kepada ayah. Ayah kata, ”A’ah dah pecah...kau telan airnya ros?” Hehe...di kala sakit pun sempat lagi buat lawak tu. Ayah ambik krim bonjela dan sapukan di tempat yang sakit dalam mulut ummi.

Sekarang ni kiranya dah bertukar tempat antara ummi dengan ayah. Kelakar pun ada. Rupanya balik kampung dapat dua manafaat besar. Pertama, dapat ziarah ayah yang sakit dan seronokkan mak yang selalu tunggu anak-anak dan cucu-cucunya balik. Kedua, dapat sentuhan mak ayah yang sangat prihatin tatkala sakit.




Ummi suka sangat nak mengingatkan sahabat-sahabat dan anak-anak semua. Kadang-kadang bila kita nampak seseorang tu berdikari, tinggal sendiri pun dia masih boleh survive, kita rasa dia akan OK bila berhadapan dengan segalanya. Namun ramai yang tak sedar bahawa mereka ini juga manusia biasa Cuma yang lebihnya, mereka ini sangat berusaha apabila diperlukan. Bersungguh-sungguh pada setiap kewajipan.. Komited pada setiap urusan yang dipertanggungjawabkan.Dan mereka juga punya perasaan. Mahu berkongsi kegembiraan dan kesedihan. Namun yang paling kurang disedari mereka juga mahu dimanjakan...terutamanya di waktu kesihatan tidak mengizinkan untuk mereka menyiapkan tugasan yang dijanjikan. Sangat penting di kala ini ada sokongan daripada setiap ahli keluarga terutama suami dan anak-anak bagi yang sudah berumahtangga serta sahabat-sahabat dari kalangan fikrah yang sewaktu. Berilah kesempatan untuk mereka merasakan kelazatan berukhuwah sementara kita semua masih punya kehidupan di dunia ini....

Gambar : Peserta MISI sedang mempersembahkan nasyid perjuangan....Uzair (tengah sekali) sebelum kemalangan....namun tetap tersenyum di katil hospital walaupun patah tangan dan kaki.....Subhanallah! Pasti ada hikmahNya untuk kita semua....

Untuk sahabat-sahabat yang sedang melalui ujian kesakitan di saat ini, ummi doakan moga Allah ringankan kesakitan, kembalikan segera kesihatan serta perhebatkan kesabaran kalian...mudah-mudahan nikmat sakit ini menjadikan kita semua lebih tegar menemukan cinta dan redha Allah SWT.


Nukilan
ummiroses

Selasa, Julai 28, 2009

DECIDE WHICH NOW, DO NOT DELAY....



LAST BREATH

From those around I hear a Cry,
Oh God Oh God My eyes are dry

From those around I hear a Cry,
A muffled sob, a Hopeless sigh,
I hear their footsteps leaving slow,
And then I know my soul must Fly!
A chilly wind begins to blow,
Within my soul, from Head to Toe,
And then, Last Breath escapes my lips,
It's Time to leave. And I must Go!
So, it is True (But it's too Late)
They said: Each soul has its Given Date,
When it must leave its body's core,
And meet with its Eternal Fate.
Oh mark the words that I do say,
Who knows? Tomorrow could be your Day,
At last, it comes to Heaven or Hell
Decide which now, Do not delay!
Come on my brothers let us pray
Decide which now, Do not delay!

Oh God! Oh God! I cannot see!
My eyes are Blind! Am I still Me
Or has my soul been led astray,
And forced to pay a Priceless Fee
Alas to Dust we all return,
Some shall rejoice, while others burn,
If only I knew that before
The line grew short, and came my Turn!
And now, as beneath the sod
They lay me (with my record flawed),
They cry, not knowing I cry worse,
For, they go home, I face my God!
Oh mark the words that I do say,
Who knows, Tomorrow could be your Day,
At last, it comes to Heaven or Hell
Decide which now, Do NOT delay !
Come on my brothers let us pray
Decide which now, do not delay
Come on my brothers let us pray
Decide which now, do not delay

By: Ahmed Bukhatir

Sabtu, Julai 25, 2009

FORGIVE ME WHEN I WHINE...



Bersyukurlah dengan setiap kurniaan Allah kepada kita...Jangan kita terus mengeluh dengan setiap ujian yang datang... Jika tidak kita tidak akan pernah merasa bersyukur...

Rabu, Julai 01, 2009

THE UNSUNG HERO

ISA tidak membenarkan sama sekali mereka yang dituduh membela diri. ISA adalah undang-undang peninggalan British yang diwujudkan pada tahun 1960. ISA pada asalnya di wujudkan dan digunakan untuk membenteras komunis dan diwujudkan oleh British tapi sekarang disalahgunakan oleh Kerajaan Malaysia untuk melakukan kezaliman.


Itu yang di katakan zalim. Apa makna zalim? Singkatnya, setiap orang yang meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya berarti telah berbuat zalim. Dengan demikian, orang zalim adalah orang yang menyimpang dari kebenaran dan melakukan tindakan yang berlawanan dengan kebenaran atau yang semisalnya. Dengan kata lain, zalim bermakna melanggar atau menyimpang dari kebenaran hingga melakukan kebatilan atau kedurhakaan.


Ummiroses : I'm nothing compared to her whom i love so dearly....but the least i can do is to make everybody understand how important to care about others...help fight for their rights....make others aware of people in need....educate them the true teaching of Islam so as not to deliberately do the wrong things to good people....and please pray for her and our other sisters who bear the same predicament


Please continue reading her story...




Cerita kegigihan, kisah kecekalan Cikgu Laila

Posted on Sunday, May 31 @ 05:59:07 MYT by Paktam

Oleh Ahmad Lutfi Othman

KEZALIMAN ISA sebenarnya tidak perlu diceritakan lagi. Ia bukan sekadar kisah tahanan borong tanpa bicara, tidak hanya gumpalan hikayat lama tentang penyeksaan zahir batin.

Ia turut mampu memisahkan suami dengan isteri, ayah dan putera-puterinya, juga anak dari ibu bapa. Ada keluarga berantakan, cerai-berai dek racun berbisa penahanan tanpa bicara yang perlu terus dikutuk dan ditentang ini

Ada anak jatuh nazak secara tiba-tiba, seperti kes Aina Mardhiah Shahrial, 17, setahun lalu, dan si ayah, tahanan ISA tujuh tahun, sengaja dilewat-lewatkan kepulangannya. Shahrial hanya sempat menatap wajah jernih jasad kaku puteri sulungnya tanpa sebarang salam perpisahan.

Melakar kisahduka

Dan hening pagi Rabu, 27 Mei lalu, ISA sekali lagi melakar kisah duka. Tahanan ISA sejak dikurung 18 April 2002, Mat Sah Mohd Satray, 46 tahun, kehilangan bonda tercinta, Saoda Abdul.

ISA yang menjarakkan mereka sejak 2,600 hari lalu rupanya bertindak lebih kejam apabila menghalang Mat Sah untuk bersama ibu di waktu tua, sakit dan saat-saat yang amat memerlukan kehadirannya.

Saoda, 71, sebelum itu selama tiga minggu terlantar di HUKM. Selain kencing manis, dia menderita sakit jantung dan kegagalan buah pinggang. Dua hari sebelum Saoda meninggal, Mat Sah, anak ketujuh daripada 12 adik beradik dibenarkan pulang ziarah oleh pihak Kem Kamunting, dengan kawalan keselamatan peringkat tinggi. Hanya sejam Mat Sah dibenarkan menyantuni ibu tersayang.

Walaupun terbaring lemah, Saoda bingkas bangun bila mengetahui Mat Sah balik. Tampak segar sekali. Saoda minta duduk di sebelah dan makan bersama Mat Sah yang begitu sabar menyuapkan makanan ke mulutnya. Mata yang memerhati cukup terharu. Kasih ibu tiada penghujungnya, tulus dan kudus.

Dan itulah pertemuan terakhir mereka. Bayangkan, ketika episod tujuh tahun malam memanjang gelap gelita buat Mat Sah dan keluarganya masih tamat, beliau kehilangan ibu dalam suasana tragis.

Norlaila penggerak kempen mansuh ISA

Mungkin tidak ramai yang biasa dengan nama Mat Sah, tetapi jika disebut isterinya, Norlaila Othman, penggerak kempen mansuhkan ISA di medan depan, saya yakin hampir semua mengenali wanita berhati waja dan berjiwa kental itu.

Dia bukan sekadar berusaha keras membebaskan suami, tetapi padu tekadnya bagi membangkitkan kesedaran rakyat di segenap pelosok negara untuk merobek paksi-paksi kezaliman itu.

Ternyata Cikgu Laila merupakan ikon baru, simbol penentangan secara terbuka ke atas ISA yang ganas dan tidak berperikemanusiaan. Walaupun dimaklum kepada polis Cawangan Khas (SB) sejak subuh tentang kematian Saoda, Mat Sah hanya tiba jam 3.15 petang, 45 minit selepas jenazah ibu disembahyangkan. Dan beliau tetap dikawal bagai seorang penjenayah paling berbahaya ketika menziarahi jasad kaku ibunya!

Laila dalam blognya, lailagmi.blogspot, mencatatkan: "Ketika Abah (Mat Sah) menjejakkan kaki ke ruang tamu di mana jenazah nenek (Saoda) diletakkan, suasana senyap seketika. Semua memberi ruang untuk Abah mendekati nenek yang ditutupi kain batik hijau.

"Abah duduk berteleku di sebelah jenazah, perlahan-lahan tunduk dan mencium pipi sejuk nenek. Abah mencium pipi kiri dan kanan, itulah ciuman terakhir Abah untuk nenek. Kuperhatikan Abah agak lama melekapkan hidungnya di pipi itu.

"Mungkin Abah tidak pernah terfikir, penahanan ISA akan menyebabkannya dan ibu kandung kesayangan terus menerus terpisah hingga ke akhir nyawa. Terlalu zalim ISA ini."

Tidak sempat bersalam

"... Abah tidak lama berada di sisi jenazah nenek. Sebaik mayat dimasukkan ke dalam keranda untuk dibawa ke kereta jenazah, sepantas kilat, sekumpulan polis berpakaian biasa mengepung Abah untuk dibawa ke dalam kenderaan khas dan terus bertolak ke tanah perkuburan di Segambut.

'Aku sendiri tidak sempat untuk bersalam ataupun bertanya khabar. Abah begitu cepat hilang dari pandangan."

Seterusnya Laila mencatatkan: "Aku memandu sendiri ditemani Suhaib (anak)ke Segambut. Abah lama tiba di sana dan dibenarkan keluar dari van untuk membantu pengkebumian itu. Semua polis brpakaian biasa turut berada di sekitar lahad.

"... Sebaik siap siraman air mawar terakhir, Abah diberi masa beberapa minit bersalaman dengan adik-beradik dan saudara-mara, termasuk aku dan Suhaib. Aku tidak sempat bercakap dengan Abah. Aku hanya sempat mencium tangannya.

"Pegangan itu terlepas dan bila kepala kuangkat, Abah berada beberapa meter jaraknya dariku, berjalan pantas di kerumuni sekumpulan lelaki menuju sebuah van bercermin hitam pekat yang diparkir betul-betul di hadapan kawasan perkuburan.

"Selepas itu, aku tidak tahu di mana Abah dibawa pergi, bermalam di salah satu balai polis di Kuala Lumpur, atau terus dibawa pulang ke Kamunting."

Kepiluan yang menghiris

Bagi Laila pastinya kepedihan dan kepiluan yang menghiris itu sudah sebati dengannya. Tujuh tahun menanggung derita tidak pernah mematahkan semangatnya untuk tetap bersuara.

SB cukup mengerti komitmen tingginya itu hinggakan ramai beranggapan Mat Sah sukar dibebaskan selagi Laila aktif berkempen mendedahkan kebusukan dan kehodohan ISA.

Malah ketika Laila sibuk menelefon pihak polis untuk mengetahui di mana suaminya berada selepas hilang dari kawasan perkuburan, panggilannya langsung tidak dijawab.

Ia seperti mahu memanjangkan lagi deraan yang sudah cukup lama itu. Tidak cukup dengan tulisannya dalam blog, Laila giat rencana dan menghadiri program menentang ISA.

Sepanjang berurusan dengannya, termasuk ketika mengagihkan sumbangan pembaca Harakah kepada keluarga tahanan ISA, saya sering kali terlupa bahawa Laila juga sebahagian dari mereka yang teraniaya.

Laila lebih banyak bercerita tentang kesengsaraan orang lain, mengatur ziarah ke seluruh Semenanjung, juga hingga ke Sandakan dan Tawau, dan dirinya sendiri bagai terabai ....

"Kehidupan adalah perjuangan. Di sebalik diskriminasi tersebut, saya tetap bersyukur, masih diberi kehidupan oleh Allah SWT, ketika bangun dari tidur masih upaya melihat setiap kejadian Allah di sekeliling, telinga masih alert dengan sms.... dan yang utama, saya ada perkara penting untuk dilakukan di setiap hari yang baru....Selagi segala nikmat kesihatan, mental dan fizikal anugerah Allah ini masih belum ditarik balik oleh Nya, susah untuk saya mengelakkan diri from being part of the solution to repeal ISA...insyaAllah."

Perutusan Khas Cikgu Laila kepada semua sahabat-sahabat baru dan lama.......

Sempena Himpunan Mansuh ISA pada 1 Ogos nanti, kita ada masa sebulan untuk sama-sama memeriahkan kehadiran tarikh himpunan itu dengan satu niat untuk mendidik rakyat tentang "akta tahan tanpa bicara ISA".

Saya harap, netters sekelian sudi mengambil inisiatif menyebarkan maklumat tentang ISA seluas dan semaksimum yang mungkin di sepanjang Julai ini terutamanya, supaya lebih ramai yang akan faham dengan "ISA-tahan tanpa bicara' ini - http://lailagmi.blogspot.com

Ummiroses : Tiada lagi alasan yang berhak diperkatakan melainkan kita bangkit bersama berusaha memperjuangkan yang haq! Inilah usaha kita sebagai pelepas tanggungjawab yang bakal diucapkan apabila bertemu dengan Allah SWT kelak insyaAllah.


Ahad, Jun 21, 2009

SANTUNI MASYARAKAT





“Hi! I’m Ros from Hidayah Centre. We have a carnival here until Sunday. There’ll be lion dances for the opening on Saturday. An interesting forum regarding economic crisis from the view of 3 religions i.e islamic, christianity and budhaism. And also some cultural perfomances like kompang, silambam dance and nasyid at 8 pm that night. Please come and join us. Here is something for you to read and also a gift from us. Thank you.”




Dan kalau mendapat gelengan kepala atau wajah yang selamba serious buat tak pandang bila kita baru saja membuka mulut untuk menegur, just say “thank you very much sir or madam.” Tak perlu kecewa atau rasa terluka dan sedih. Kita berusaha sahaja. Selebihnya serahkan kepada Allah SWT yang maha berkuasa menganugerahkan hidayah kepada sesiapa yang dikehendakkiNya. Yang penting kita berupaya menyebarkan syiar agar insan lain tahu apa itu Islam yang sebenarnya.



Lega rasanya bila tanggungjawab terhadap melaksanakan Karnival Harmoni selesai. Langkah menyantuni masyarakat baru bermula. Ramai sahabat yang kurang biasa lagi untuk berinteraksi secara langsung dengan masyarakat non muslim. Cuba pelbagaikan kata-kata supaya kita dapat break the gap….alhamdulillah. Ramai yang kembali kepada kami dengan senyuman dan semangat tinggi untuk menyebarkan syiar. Yang berminat untuk terus bertanya tentang Islam, maka kami hadiahkan mereka sebuah AlQuran terjemahan bahasa Inggeris.




Tiga hari berkarnival di Summit USJ sehingga kaki terasa tak sanggup berpijak lagi…akhirnya beberapa sahabat mencadangkan menjenguk ke GINTEL pusat jualan mesin-mesin urutan anggota badan...memang sesuai sekali! Selepas memberi tunjuk ajar kepada beberapa sukarelawan karnival, kami mohon keizinan untuk menghilangkan diri ke GINTEL berdekatan. Ambil peluang mencuba pengurut kaki…..wah!! sedap banget nih. Sambil menanyakan tentang alatan ni, sempat bicara tentang kehidupan pemuda cina yang mempromosikannya. Siap introduce aweknya. Inilah masa terbaik memberi nasihat tentang gejala sosial yang semakin menggawatkan dunia remaja, belia dan dewasa tua. Dikelilingi beberapa salesgirls lagi di situ dan berkongsi cerita dengan mereka....macam sesi berceramah la pulak…hehe. MasyaAllah…..terasa sangat ruang dan peluang beramal diberi Allah di mana pun kita berada.


Sayugia diingatkan kepada sahabat-sahabat semua bahawa ……langkah kita baru sahaja bermula! Ambillah peluang mengislah dan berdakwah ini selagi hayat masih ada….

Khamis, Mei 21, 2009

Events of Harmony Carnival 2009

22nd May 2009 (Friday)


10.00am – 10.00pm Exhibition and promotion
Multimedia show
23rd May 2009 (Saturday)


10.00am – 12.00pm Exhibition and promotion
Multimedia show
12.00pm Briefing of Colouring Competition
12.30pm – 1.00pm Competition 1 : Colouring Competition (6-8 years) & (9-12 years)
2.00pm VIPs arrive (The Cultural Show : Lion Dance & kompang)
Open Speech by the President of Jamaah Islah Malaysia.
2.10pm Open Ceremony of Harmony Carnival 2009 by Chairman of JAIS
VIPs invited : Committees of MAIS, Chairman of ACCIN & NGOs.
Cultural Show : Lion Dance from SMK Bandar Baru Ampang.
Booth tour
3.00pm – 4.30pm Forum / Dialog – (Spiritual Solution to Ecomomics Problems -
Bro. Muhammad Abdullah, Dr Ahmad Zainuddin JIM, Rep of Malaysian Hindu Sanggam, Rep of Youth Buddhist and Rep of Christian)
4.30pm – 5.00pm Lucky Draw 1
6.30pm – 8.00pm Exhibition and promotion
Multimedia show
8.00pm Malam Harmony Carnival 2009
8.05pm Open show by Indian Cultural Musical
Acrobatic Kompang
Arab’s dance culture
Nasyid by Brothers
Lucky Draw 2
Silambam (Martial Art) Show
25hb Mei 2009 (Ahad)


10.00am – 6.00pm Exhibition and promotion
Multimedia show
11.30pm- 1.00pm Briefing of Drawing Competition
Competition 1 : Drawing Competition (6-8 years) & (9-12 years)
2.30pm – 3.00pm Talk 1 (Footsteps in the light) & Prize giving
By Brother Daniel Hakim Boey the Chairman of MACMA Selangor


3.00pm-3.30pm Talk 2 (Promises of God) & Prize giving
By Sister Lana Mohamed from IIS


3.30pm-4.00pm Talk 3 (Mercy like the rain) & Prize giving
By Syed Barkat the Chairman of Al-Hunafa’


5.00pm – 6.00pm Closing ceremony
VIPs : Chairman of Hidayah Centre

Karnival Harmoni : Hujung Minggu Ini!



Salam kepada semua pembaca. Jom meriahkan karnival harmoni pada hujung minggu ini di Summit USJ. Insya Allah ummi juga akan berada di sana. Ajak kawan-kawan semua ye. Jangan lupa datang.. :D

Sabtu, Mei 09, 2009

IBU OH IBU....

Bersempena sambutan Hari Ibu sedunia esok 10 Mei, ummi mengambil kesempatan mendoakan kebahagiaan dan kedamaian bagi semua ibu yang berusaha tanpa kenal erti lelah mengembalikan anak-anak beramal dan menghayati Islam secara total dalam kehidupan. Dan walaupun kami tidak melahirkan semuanya tapi mereka juga adalah anak-anak kami. Moga Jannah tersedia menanti buat ibu-ibu yang sentiasa berusaha, bersabar dan tabah serta redha dengan apa pun ujian dan nikmat dariMu Ya Rabb...


Dipaparkan kenyataan media WJIM untuk dimanafaatkan bersama.



KENYATAAN MEDIA

Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM)

Sempena Sambutan Hari Ibu 2009

8 Mei 2009


PERANAN IBU MEMBANGUNKAN MASYARAKAT BEBAS JENAYAH DAN GEJALA SOSIAL

Perutusan media Wanita JIM sempena Hari Ibu 2009 didahulukan dengan rakaman ucapan takziah kepada keluarga ketiga-tiga orang ibu yang menjadi korban jenayah ragut dalam minggu ini, iaitu arwah Jamilah Selamat, 31 tahun dari Air Hitam Johor, Saripah Mohd. Nor, 33 tahun dari Ketereh Kelantan dan ibu warga emas, Tom Salleh yang berusia 86 tahun dari Tasek Gelugor, Pulau Pinang. Mereka bertiga menjadi mangsa peragut bermotosikal yang kejam dan tidak mempunyai pertimbangan perikemanusiaan. Apa yang lebih menyayatkan hati, kedua ibu muda tersebut juga didapati sedang hamil. Semoga roh mereka dicucuri rahmat oleh Ilahi, sementara keluarga terbabit didoakan terus tabah dan diberikan kekuatan oleh Allah SWT untuk menghadapi pemergian bonda mereka yang selama ini menjadi tonggak kasih sayang keluarga.


Apa yang nyata, jenayah ragut semakin menjadi-jadi di seluruh pelusuk tanahair. Memetik laporan yang dikeluarkan oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah bulan lalu, jenayah ragut di ibu negara semakin membimbangkan dengan peningkatan 99 peratus kes dalam tempoh empat bulan pertama tahun ini, berbanding tempoh yang sama tahun lalu. Statistik mencatatkan kenaikan sebanyak 600 kes iaitu 1,206 kes pada bulan Januari hingga April, berbanding 606 kes sepanjang tempoh yang sama tahun lalu. 50% dari kes ragut ini dikatakan dilakukan oleh penagih dadah yang perlu mendapatkan wang untuk bekalan dadah harian mereka, di samping faktor pengangguran akibat kemelesetan ekonomi.


Dalam masa yang sama, ribuan para ibu di Malaysia hari ini, sebenarnya telah, sedang dan akan terus menumpahkan airmata kesedihan, menangisi anak-anak kesayangan mereka yang terbabit secara langsung dalam jenayah dan gejala sosial yang melambangkan keruntuhan akhlak, nilai dan moral segelintir generasi muda hari ini. Masyarakat amnya hanya cenderung menuding jari menyalahkan ibu dan bapa yang dikatakan gagal mendidik anak-anak menjadi manusia berguna. Para ibu yang malang ini juga sentiasa tertanya-tanya, di manakah kesilapan mereka mendidik anak-anak ini, yang asalnya ibarat kain yang putih bersih. Entah bila dan bagaimana anak yang dibesarkan itu berubah menjadi agen perosak masyarakat yang mengancam ketenteraman dan kesejahteraan orang lain!


Wanita JIM akur sesungguhnya tiada penyelesaian simplistik dan jawapan yang mudah kepada permasalahan yang kompleks ini, yang dicetuskan oleh pelbagai faktor yang saling berkaitan. Namun hakikatnya, perubahan struktur keluarga moden dan pegangan nilai yang menjadi batu asas institusi kekeluargaan hari ini, sememangnya mempunyai kesan yang amat ketara kepada perkembangan anak-anak generasi muda Malaysia. Tidak dapat dinafikan, pembabitan ibu ke dalam sektor kerjaya di luar rumah sebenarnya mengurangkan peruntukan masa, tenaga dan emosi para ibu untuk menguruskan keluarga dan rumahtangganya. Dari menjadi ibu yang sepenuh masa berada di rumah memberikan tumpuan kepada keluarga, ibu bekerjaya kini perlu pintar mencari ruangan masa berkualiti untuk dihabiskan bersama keluarga. Walaupun kebanyakan ibu bekerjaya begitu komited terhadap keperluan dan tuntutan keluarganya, mahu tidak mahu tanggungjawab memikul amanah di tempat kerja sering men`curi’ tumpuan dan me`misah’kan wanita dari keluarganya. Anak-anak di pelbagai peringkat usia pula sentiasa memerlukan bimbingan yang khusus untuk menjamin pertumbuhan jasmani, minda, emosi dan spiritual yang sihat.


Perkembangan mutakhir mengenai gejala sosial dan jenayah yang membabitkan khususnya generasi muda hari ini, menjadi pencetus kepada lima (5) penegasan Wanita JIM seperti yang disenaraikan di bawah :


1. Ibu bekerjaya mestilah melengkapkan diri dengan kemahiran tinggi menguruskan keseimbangan antara kerjaya dan tanggungjawab keluarga. Keutamaan mestilah diberikan kepada pembangunan jatidiri setiap ahli keluarga terutamanya dalam membuat keputusan yang bijak mengenai kehidupan. Kerjaya tidak boleh dijadikan liabiliti, malahan mesti menjadi kekuatan utama ibu (dan juga bapa) dalam mendapatkan pengetahuan, pengalaman dan kepintaran menguruskan kepelbagaian dalam menempuh cabaran hidup berkeluarga.


2. Ibu bekerjaya mestilah mendapat sokongan dan dokongan utama dari suami yang tidak lagi sepatutnya berada di takuk peranan sterotaip yang tradisional. Suami kepada seorang isteri yang bekerjaya harus mampu memainkan peranan aktif dan berkesan dalam membangunkan keluarga bersama-sama. Yang ringan sama dijinjing, yang berat sama dipikul. Bagi ibu tunggal yang bekerjaya, sokongan ahli keluarga dan jiran tetangga mestilah mampu dijana bagi menjamin pertumbuhan keluarga yang sihat.


3. Ibu dan bapa digesa memberikan sepenuh penekanan ke atas pembinaan sahsiah dalaman anak-anak melalui penerapan nilai spiritual yang tinggi dan mantap, bermula dari dalam rahim sehinggalah mereka mencecah usia muda belia. Kecerdasan emosi dan kekuatan rohani telah terbukti menjadi perisai paling kukuh untuk membentengi manusia dari terjerumus ke lembah kehinaan dan kemusnahan.


4. Para majikan mestilah sentiasa peka dan responsif terhadap tanggungjawab yang perlu dipikul oleh para ibu dalam membangunkan keluarga mereka, bukan semata-mata memberikan penekanan kepada produktiviti organisasi sahaja. Majikan yang menjaga kebajikan pekerja mereka, khususnya yang berkaitan dengan keluarga, akan diganjari dengan komitmen dan kesetiaan yang tinggi di kalangan pekerja yang seterusnya membuahkan produktiviti dan daya saing yang tinggi.


5. Barisan kepimpinan yang baru mengambil alih pucuk pimpinan negara, diseru memberikan keutamaan paling tinggi kepada usaha menangani gejala sosial dan jenayah yang semakin meruncing. Usaha yang serius, bersepadu dan konsisten membenteras permasalahan kronik ini hingga ke akar umbinya, mestilah dimulakan di peringkat tertinggi dalam pentadbiran negara, agar segala polisi dan peraturan yang dibentuk selaras dan sejajar dengan nilai kepentingan institusi kekeluargaan. Pendek kata, sebarang polisi yang menyumbang kepada penghakisan nilai dan moral, serta boleh memberikan pengaruh negatif kepada keluarga mestilah digantikan dengan polisi yang lebih bersifat mengawal dan mengekalkan keutuhan keluarga.


Ayuh segera letakkan keutamaan kepada institusi kekeluargaan sebelum terlambat! Sudah terlalu banyak indikator atau petunjuk dalam masyarakat kita hari ini yang membayangkan institusi kekeluargaan sebenarnya berada di ambang bahaya dan terancam.


Sempena Hari Ibu 2009, ayuh pastikan keluarga tidak akan kehilangan wanitanya dan wanita juga tidak akan mensia-siakan penghormatan menjadi tonggak keluarganya sebagai satu anugerah yang amat berharga dari Allah SWT!


Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj

Ketua Wanita JIM Pusat 2007-2009

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS