Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Khamis, November 29, 2007

Ku Temui Jalan Pulang (1)


KEMBARA RAMADHAN MENJELANG EIDULFITRI
11 Oktober 2007 - Khamis

Salam perjuangan..

Kelmarin 9 Oktober, kami di RS sekali lagi dihadapkan dengan kehangatan cahaya kamera. Sampai je di RS, kros terus naik dan anak2 terus tanya..."kenapa kena pakai elok2 hari ni ummi?" Kros senyum je...."kan biasa kita pakai macam ni masa kelas and all of u look marvellous today!". Tersipu-sipu anak2 ni. Agaknya masing2 pikir 'betapa cantiknya aku hari ni sampai ummi tegur camtu'...he he seronok dapat menarik perhatian anak2 ni seketika. Mereka membuka AlQuran dan menyambung taddarus semula petang itu. Kros masuk bilik warden dan siapkan sampul saguhati duit raya yang kami dapat hasil sumbangan sebuah syarikat swasta bersama bungkusan2 kain dan tudung untuk diberi kepada anak2 RS ni. Wah! Cukup menyeronokkan buat kerja macam ni sekali sekala...

Minggu lepas kros, kak misah (pengurus RS Selangor) dan kak yus (mantan pengurus RS) berusaha cari pakaian yang dah siap untuk anak2 ni sebab dah lewat sangat untuk mereka menjahit...tapi semuanya melebihi rm50. Duitnya ada rm50 untuk tampung baju dan tudung. Jadi, kami sepakat membeli kain sebanyak 25 pasang untuk mereka semua. Waduh! Kerja membeli belah ni memang payah dan sangat meletihkan. Sebelum tu dah buat 3 / 4 pusingan mencari baju siap dan sekarang kena pulak memilih warna2 kain yang sesuai untuk setiap anak2 ni. Boleh berbuih perut dibuatnya...

Lebih kurang jam 3 petang, krew TV3 sampai dan mintak bertemu dengan kros. Cantik sekali perawakan orang2 TV3 ni...Anita, Ezah Aziz dan Azian... caption pertama ialah menyambut ketibaan mereka. Shooting ni adalah untuk slot Kembara Ramadhan TV3. Kros peringatkan sekali lagi, "tolong lindungi wajah anak2 RS...mereka mungkin buat kesilapan/dosa besar tapi ini bukan pengakhiran kehidupan mereka. Bila kita menjaga aib mereka insy Allah akan pelihara aib kita dan mereka akan terus dilindingi selagi mana mereka memohon kepada Allah...mudah2 an Allah terima taubat mereka"

Pengambaran sekitar aktiviti dalam kelas, menjahit, angkat dan sidai kain, gambar baby dan paling geli hati....menerima wang sumbangan dari kutipan BersamaMu sebagai saguhati hari raya anak2 RS. Alamak ai....sah2 la kena ada caption tu....kalau tak nanti kena soal oleh orang ramai terutamanya auditors ke mana plak perginya duit2 kutipan tersebut.

Sebaik pulang krew TV3, kami solat asar berjemaah. Kami berkumpul selepas tu untuk pengagihan sumbangan. Kak Nurul (warden) keluarkan kain2 yang kami bungkus elok bersama sampul duit hari raya. Waaaahhh! Menjerit anak2 ni...masing2 sebelum tu asyik tanya...."bila boleh balik raya? saya dapat tak balik raya, ummi? "Ummi, saya ni kiranya kali kedua raya kat sini tau."Ummi, saya nak balik raya dengan mak ayah."Saya nak tolong mak masak untuk hari raya la ummi...." Semua soalan ni dijawab oleh kak misah...dan mereka terkedu seketika merenung diri. Baru dapat menilai kasih sayang mak ayah dan keluarga ketika ni.

Seorang demi seorang dipanggil untuk terima...."cantiknya kain ni ummi..."alhamdulill ah ummi, terima kaseh kak misah, kak nurul..." haaa sesuainya kain ni dengan saya ye ummi..." dan sibuk masing2 mengira jumlah duit yang dapat untuk disimpan oleh warden...Lupa dah mereka bab nak balik berhari raya dengan keluarga masing2...

Ingat nak berbuka bersama anak2 ni tapi teringat pulak ada hutang yang mesti dilangsaikan malam tu, jadi kena jugak balik rumah walau dah lewat petang. Masing2 nampak kecewa sebab 'umminya' terpaksa pergi. Sebelum keluar kros ucapkan "anak2, i love u with all my heart, tolong doakan ummi sebagaimana ummi mendoakan anak2 semua dalam setiap solat ummi".....and everyone of them said " i love u too ummi"....and it really saddened me to leave them here sedangkan kita semua akan balik berhari raya di kampung. Tiap tahun kami bergilir bercuti untuk menjaga dan berhari raya bersama mereka....kali ni giliran kak misah. Bersolat sunat eidul fitri bersama, makan apa yang dimasak oleh anak2 ni...sedap tak sedap lain cerita.

Menjelang hari terakhir ramadhan ini, sebagaimana kami mendoakan semua anak2 di setiap RS, kami memohon kawan2 semua mendoakan agar Allah menerima taubat anak2 ini....doakan juga kami terus diberi kekuatan dan kesabaran.Moga Allah terima amalan kita semua.Selamat Hari Raya Eidul Fitri dan Maaf Zahir dan Batin dari kami semua di Raudhatus Sakinah.


nukilan
ummiroses @ rosmawati zainal

Tiada ulasan:

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS