Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Selasa, Februari 19, 2008

LERAIKANLAH JIWA YANG TERBELENGGU



“Alahai…tak dapat la nak tolong u...u know la my work ni bertimbun. Kalau I tolong u, nanti apa pulak kata kawan-kawan I kat ofis tu...”

“Saya ni memang tak mampu nak lebih ke depan macam awak. Awak dah terkenal, takpe lah. Saya ni orang kecik-kecik je...orang pun tak perasan, ada ke takde sama je.."

“Apa la bos kita ni…sikit-sikit tanye. Dia ingat kita ni ape? Susah kita nak buat kerja…semuanya nak tahu…macamla kita ni tak pandai.”

“Eh..awak perasan tak kenape dia tanye macam tu? Tentu dia tak percayakan kita. Lepas ni jangan lagi bagitau dia kalau kita nak buat apa-apa”.

“Jangan harap la nak buat kenduri kat rumah ni…berkancah nanti rumah aku!Barang-barang ni semuanya imported tau, kalau pecah siapa nak bayar ganti rugi?”.

“Tak payahlah engkau nak susah-susah layan dia tu…bukannya dia paham. Engkau buat je la hal engkau, pedulikan orang macam tu!"

“Teruknya! Boleh dia buat perangai tak senonoh tu depan kita! Malas aku nak tegur…macam la dia tak tahu apa dia buat. Sekolah tinggi-tinggi tapi tak pandai jaga diri!”

Beginilah antara sketsa kehidupan yang kita lalui sekarang…. Kita mungkin tak termasuk dalam lakunan tersebut tetapi kita adalah di antara yang suka memberikan alasan yang berbagai-bagai untuk melepaskan diri kita dari berbuat sesuatu.

Hidup akan jadi sukar bila kita tidak merasakan ada perkara yang perlu ditukar…perlu dipercantikkan…perlu diperhebatkan…perlu diperbaiki…perlu dicanangkan…perlu diupgradekan…perlu diperhalusi…perlu ditegur dan dinasihati…dan macam-macam lagi. Tak boleh ke kita buat hal kita sendiri? Perlukah orang lain campur tangan dalam urusan kita? Suka hati kita la nak buat apa...Dan kita tentu akan rasa lebih susah bila kita yang terpaksa masuk campur urusan orang lain pulak…

Macam-macam persepsi kita terhadap orang lain menjadikan kita menghadkan tindakan memulihkan keadaan atau membaiki masyarakat. Perasaan takut dihamun, dicaci, dimarahi, dipukul, dibelasah, tidak dipedulikan, diberhentikan, dibuang…Mungkin jugak kita menjadi antara hamba Allah yang tidak cukup yakin bahawa rezeki datang daripadaNya…takut menyatakan yang haq apabila kemungkaran berada di depan mata atau terus menutup mata apabila kejahatan melintasi pandangan seolah-olah kita adalah orang yang tak pernah tahu apa-apa, asal jangan diusik kemewahan yang meliputi diri dan keluarganya...semuanya menjadi permainan alasan untuk tidak meneruskan usaha amar ma’aruf dan nahi mungkar!

Nowadays people seem to care less about others. Bagaimanalah agaknya kehidupan yang nafsi-nafsi ini? Hanya memikirkan diri atau keluarga sendiri sahaja…Yang penting kepuasan itu tercapai dengan anggapan “asal tidak mencerobohi/mengacau kehidupan orang lain” dikira cukup selesa dan membahagiakan. Kita lupa bahawa semua yang kita jumpa atau lalui adalah dengan izinNya tentu ada hikmah dan kebaikan yang tersembunyi yang akan menjadikan kita lebih diuji demi mencapai kemantapan iman…kita hanya tahu menyalahkan suasana dan insan lain yang terlibat…Sampai bila kita akan terus bersikap begini?

Daripada surah Ali ‘Imran : 104 “…Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’aruf dan mencegah dari yang mungkar, dan merekalah orang-orang yang beruntung.”

Kita sebenarnya tidak cukup yakin dengan janji Allah. Keberuntungan yang bakal memberatkan timbangan menuju Jannah rupanya tidak cukup menjanjikan kita untuk terus istiqomah berbuat islah dan dakwah. Kita masih nampak kebahagiaan dunia lagi…


Kita hadkan pandangan jauh untuk bertemu dengan Allah nanti. Bukankah persoalan akan tiba bertanyakan usaha kita dalam menyebarkan syiar Islam? Cuba kita tanya kembali kepada diri…Belenggu apa lagi yang masih tinggal berbaki di dalam jiwa sehingga kita masih lagi belum benar-benar mahu menghayati Islam?




Nukilan
Ummiroses @ rosmawati zainal

2 ulasan:

HambaAllah Yang Memakmurkan berkata...

Dalam hadith Rasulullah, petik 2 yg berkaitan:

Rasulullah SAW. bersabda, “Perumpamaan orang-orang beriman dalam kecintaan, kasih-sayang dan ikatan emosional ibarat satu tubuh. Jika salah satu anggotanya sakit, mengakibatkan seluruh anggota tidak dapat istirahat dan sakit panas.” (Muttafaqun ‘alaihi)

Rasulullah SAW. bersabda, ”Siapa yang tidak ihtimam (peduli) terhadap urusan umat Islam, maka bukan golongan mereka.” (HR At-Tabrani).

Oleh itu marilah kita menjadi insan yg peduli. Peduli diri sendiri dan manusia disekeliling kita.

Give n take~. Jgn pentingkan diri sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Benar k. Ros, kadang-kadang kita rasa kita tiada daya kekuatan, kalau kita fikirkan yang paling positif, memikirkan ganjaran Allah pada hambaNya yang dina ini, I/Allah akan dimudahkan.

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS