Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Jumaat, Februari 08, 2008

KUHULURKAN KASIH...

Salam...selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w...
Untuk perkongsian kali ini, ingin kubawakan beberapa sedutan kisah adik-adik remaja yang boleh menjadi pengajaran untuk kita semua...sedutan ini diambil oleh Dr Hishamudin Alham untuk bahan motivasi (juga boleh dilihat dalam youtube)...semoga ini semua boleh menjadi pengajaran kepada semua...

apa yang ingin kubawakan bukanlah tentang kesalahan yang mereka pernah lakukan tetapi keadaan mereka yang ingin dibantu dan sangat-sangat memerlukan kita... walau sejauh mana kesilapan, mereka ini sebenarnya mahu kembali ke jalan yang benar sebab fitrah manusia inginkan ketenangan, kedamaian...namun mereka ini tersalah pilih jalan dalam pencarian menemui suara hati mereka...mudah-mudahan sebagai insan yang dipilih Allah, kita seharusnya mempunyai empati dan tidak terus menghukum mereka...berusahalah kita sedaya mungkin membawa mereka bersama menuju jalan yang diredhai...

mereka ini perlukan kasih sayang dari kita semua yang akan membawa cinta dan kasih kepada Allah (insyaAllah)...teringat semasa aku mula mengenali mereka (adik-adik di RS) sekaligus membawa aku terlibat secara langsung dalam pengoperasian RS (di Kelantan), terasa sangat aku diperlukan disitu sebagai teman berbicara dan teman berkongsi...kekuasaan Allah jualah dan Dialah Allah Yang Maha Mengatur, aku begitu terpanggil untuk mencurah tenaga 4 kerat ini dan bersama merasai susah payah mereka untuk bangkit menjadi insan yang baru...walaupun masa itu aku sendiri tak tahu, mampukah aku menolong mereka semua? mampukah aku berdepan dengan macam-macam dugaan untuk membantu mereka? aku sebelum ini tak pernah berdepan dengan remaja bermasalah, aku bukan insan hebat, aku bukan seorang ibu yang tahu camana caranya berdepan dengan seorang anak. Aku juga seperti mereka, baru menginjak usia dewasa, aku masih belajar mengenal erti hidup, tetapi aku merasakan hatiku sangat dekat dengan mereka, dekat untuk membantu mereka...dengan zero mind jugalah, aku melangkah dan membantu dengan satu harapan adik-adik ini akan menjadi lebih baik dariku nanti...InsyaAllah...setahun dalam pengoperasian RS secara langsung itu banyak mengajarku tentang kehidupan dan sekarang walaupun berada di balik tabir sahaja, namun usahaku takkan berhenti...malah hatiku sudah pun melekat disana dan akan terus membantu, takkan ku berpatah...

untuk kawan-kawan di luar sana, teruslah berbuat baik, sebab manusia ini akan sentiasa belajar dan mahu memperbaiki diri, tidak ada yang sempurna...membantu orang akan lebih membantu kita mengenal diri, insyaAllah...untuk ibu ayah, keluarga dan special ummi tersayang serta semua yang terlibat dalam RS, terima kasih kerana banyak menyokongku semasa keterlibatanku dulu dan juga sekarang ini untuk menyambung cita-citaku...insyaAllah, mungkin kamilah pula yang akan meneruskan usaha ummi dan doakan kami dan teman-teman yang lain terus berada dalam jalan ini...

sama-samalah kita doakan semoga adik-adik di RS ini terus mendapat hidayah Allah, komited dengan perubahan dan menjadi insan terbaik malah lebih baik untuk membangun tamadun Islam nanti...insyaAllah...







nukilan
Jauharee

Tiada ulasan:

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS