Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Rabu, Februari 06, 2008

MENEMUKAN SUARA HATI

Keterlibatanku menangani permasalahan gejala sosial dalam masyarakat sejak awal tahun 2000 rupanya telah mengundangku untuk terus menadah tangan menerima pelbagai ragam manusia yang ketandusan kasih, sayang dan kepedulian dari insan lain. Aku mula belajar menjadi lebih sabar, lebih redha dan yang lebih penting belajar mengikhlaskan diriku memenuhi amanah dan tanggungjawab. Namun, sebagai insan biasa tentunya aku tidak dapat lari dari menerima pelbagai fitnah dan pancaroba kehidupan yang kadangkala sangat menyedihkan dan hampir saja aku terkandas dalam meneruskan tugasan dakwah ini. Aku amat memerlukan pautan bahu untuk mendengar luahan resah hatiku…biar hatiku merasa lega dan mainan mindaku menjadi ringan… Pun begitu, aku memerlukan sahabat yang benar-benar memahami tugasanku supaya tidak terdorong salahfaham apabila aku memerlukan telinganya hanya untuk mendengar tangisanku dan bukan untuk membicarakannya di mana-mana….



Bertahun aku belajar mengkoreksi diri…Hatiku sentiasa dihambat perasaan inginkan yang lebih baik dari yang telah ku perbuat sebelumnya. Kegundahan kadang-kadang memuncak dan aku akan mula mencari kedamaian hati. Alhamdulillah…Allah kurniakan aku lewat umur ini perkenalan demi perkenalan yang memanjangkan silaturrahim juga mengeratkan ukhuwah dengan orang-orang yang sebelum ini tidakku jangka bakal menjadi sahabat-sahabat dan juga anak-anak yang aku kagumi kebolehan mereka baik dari segi intelektualnya mahupun ketinggian akhlaknya…Namun yang lebih aku terkesan apabila mereka ini antara yang sangat menghayati tugasanku dalam dakwah… Subhanallah..Alhamdulillah!

Sahabat-sahabat inilah yang membantu melegakan perasaan dan emosiku dan acapkali menjadi
pendorong semangat membangkitkan spiritualku. Mereka akan mengasakku dengan ayat-ayat Allah dan seerah Ar Rasul. Kerana inilah aku amat merindui mereka ..dan kasihku hanya dapat berbalas dengan setiap kali terjaga malam bermunajat kepada Allah, mendahului permohonanku kepada Allah dengan mengingati satu persatu nama-nama mereka supaya jangan nanti ada yang tertinggal. Aku bersujud panjang….Ya Allah, Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengasehani …perkenankanlah doaku Ya Rabbul Jalil.

Kerja-kerja yang sentiasa menghambat tidak lagi menjadikan aku mudah penat atau tewas separuh jalan. Alhamdulillah…inilah kehidupanku sebenarnya. Aku tidak ingin matiku kosong….cita-citaku mahu mencapai mardhatillah dan dapat bertemu Allah ‘azza wajalla nanti. Misiku kali ini biar tercapai…akan ku usahakan sungguh-sungguh insyaAllah. Berapa banyak dugaan dan ujian yang harus ku lalui untuk capai visiku selama ini…berapa banyak airmata yang ku tangiskan demi menjaga keaiban anak-anak Raudhatus Sakinah….apa pun selepas ini aku telah dapat menghalakan hatiku.. …aku akan terus belajar mengukuhkan diriku untuk sampai tahap paling maksima…. kebergantungan aku yang total terhadap Allah SWT…bantulah diri ini Ya Baa’its Ya Syahiid.

Apa yang terjadi pada diri kita setiap saat semuanya bukanlah kebetulan seperti yang
kita biasa sebut-sebutkan. Tanpa izin Allah takkan ada yang berani membantah kehendakNya. Terkenangkan akhir-akhir ini apa yang berlaku dalam hidup yang semakin singkat, bertemu dengan orang-orang yang terus menjadi sahabat yang sangat prihatin dengan tugasan dakwah yang diceburi, memberanikan diri ketemu syarikat-syarikat yang dirasakan dapat membina jambatan demi membantu melancarkan pengislahan terhadap gejala sosial dan semakin mendalami perihal remaja malah menerima begitu ramai anak-anak yang mahu menjadikan diriku ummi mereka… Terasa diri ini sangat beruntung…dan yang paling teristimewa Allah menganugerahkan aku seorang suami yang sangat mementingkan tugasan dakwah terlaksana baik olehku mahupun anak-anakku…..sujud syukur ku hadiahkan kepadaMu Ya Ghafuur Ya Syakuur.

Tatkala mana kesempatan yang ada, aku ingin saja memenuhi ruang pemikiranku dengan ilmu supaya tidak terus ketinggalan mengukuhkan harapan bertemu Allah nanti. Aku rasa sangat bersyukur bila diberi kesempatan mengikuti ESQ Training Disember lepas. Aku lebih mengenali siapa diriku kini. Apa yang Allah anugerahkan rupanya tidak nampak dek mataku…namun bukan mataku yang buta tapi hatiku di dalam dada…Ya Allah..Ya Rahman…Ya Rahim..moga dengan permohonan taubatku kepadaMu , aku akan terus menerima hidayahMu dan menemukan suara hatiku…

Teringat kata-kata dari seorang sahabat……Jadikan hidup ini sebagai air yang mengalir dan bukannya air yang bertakung. Air yang bertakung biasanya berkeladak dan berbau. Siapa yang boleh tahan! Air yang mengalir tentu kelihatan sangat jernih, sangat cantik deruan airnya dan sangat sejuk mata yang memandangnya. Bahkan ianya boleh menyucikan apa saja…. MasyaAllah….Subhanallah…Alhamdulillah..


nukilan
ummiroses @ rosmawati zainal

2 ulasan:

Azree MH berkata...

Teruskan usaha murni. Banyak perkara dapat kita belajar daripada orang lain walaupun daripada mat rempit pun. :D

Teringin nak buat program kat RS. Tapi masih belum berkesempatan.

Damelehrer berkata...

Assalamualaikum Sis Rose,
I enjoy reading your blog. Was brought to your blog through your suami tercinta :)
I am not sure if we have met. But after reading your blog, I know I have seen your husband at Sis Suraya's house.
Continue your good and noble efforts. I have the urge to be involved in volunteer work but my work schedule (8 - 5, 5 days a week) sometimes seems to deter me. Maybe that is just an excuse...insha Allah I hope Allah will give me the strength.

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS