Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Selasa, Januari 08, 2008

NILAI SAHABAT

Ramai sahabat di sekeliling menjadikan kita rasa benar-benar berharga dan dihargai walaupun kita tak memegang apa-apa jawatan yang penting. Lega betul berkawan bukan kerana pangkat dan harta…Ada sahabat yang tak kisah pun kita dari keturunan apa..he he ada kawan cerita masa nak kawin dulu keluarga sangat mementingkan keturunan. Aaaahhhhh …apa nak diherankan…..kan kita semua dari keturunan nabi…Nabi Adam kan? Tak cukup bagus ke lagi keturunan ni…

Seronok jugak dapat sahabat yang memang tak kisah langsung perasaan kita…he he..ikut suka dia je nak cakap apa. Yang penting dia dah cakap, suka hati orang yang dengar tu nak ikut atau tidak, terasa atau tidak tu lain cerita. Yang penting mesejnye sampai. Bagus sebenarnya dapat sahabat macam ni. Banyak benda boleh kita perbetulkan bersama. Kita boleh didik hati kita untuk berlapang dada, sabar, redha, jangan perasangka….terima je la dulu. Yang baik kita jadikan tauladan. Yang tak betul, kita kenalah tolong betulkan semula. Jangan dibiarkan sahabat kita terus buat kesilapan. Tapi realitinya, ramai sahabat yang hanya mendiamkan diri kalau sahabat yang lain buat silap…alasannya tak sampai hati nak bagitahu atau takkanlah benda macam tu pun dia tak tahu! Isy..isy..sampai bila kita kan bersikap begini...


Ada sahabat yang sangat akrab menjadikan kita nampak sentiasa intim bila berada di mana-mana. Macam tak boleh dipisahkan…he he. Bagus gitu tapi bila berada di tengah masyarakat janganla asyik bersama geng sahabat kita saja. Kenalah kita beradab. Masyarakat diraikan. Lagipun mana mungkin kita dapat menjadi contoh terbaik kalau kita hanya sesama kita …nak mengajak masyarakat bersama dalam program kita nanti tentu jadi payah…takkan mananya mereka ingin nak ikut serta. Kena la pandai belajar bina rapport atau kata orang sekarang buat PR. Baru la dapat kita membantu membimbing masyarakat.


Alhamdulillah ni semua sahabat-sahabat yang duduk dekat dengan kita. At anytime boleh je kita set untuk berjumpa, pekena teh tarik kat kedai mamak, lunch or dinner date, shopping date ….emmm memang menggembirakan hati. Tapi ada sahabat yang duduk jauh entah kat mana-mana…nak menyebut nama tempat pun terbelit-belit lidah…maklumla luar negara. Bertahun tak berjumpa tentu la tak tahu macammana rupa masing-masing. Yang penting masih ingat di hati. Sahabat macam ni tak boleh nak predict. Dia masih seperti dulu yang kita kenal atau dia dah menyimpang jauh dari landasan kebiasaan hidup insan biasa seperti kita. Emmmm…tak mudah nak bayangkan. Apa lagi kalau sahabat zaman bersekolah dulu…lagi dahsyat la jurang pemisahnya. Entah masih ingat atau tidak, entahkan memang kita ni dah tiada dalam diari ingatannya. Apa pun, dia dan kita pernah menjadi sahabat suatu ketika dulu.

Sahabat yang paling baik adalah yang sentiasa mengingatkan kita tentang memperhebatkan pergantungan kita dengan Allah, muhasabah kita lillahi ta’ala, kongsi bersama kedukaan dan kegembiraan dan terus mengajak kita istiqomah dalam menggerakkan islah dan dakwah. Sempena Ma’al Hijrah ini, saya memohon berbanyak kemaafan jika ada kesilapan yang tidak disengajakan terkena atau mengena sesiapa…tujuan penulisan selama ini adalah ikhlas untuk mengajak sahabat semua bersama eratkan ukhuwah, terus lonjakkan amal dengan kerja islah dan dakwah dengan memperhebatkan amar ma’aruf dan nahi mungkar…dan yang paling penting terus munajat mengharapkan maghfirah dan rahmat Allah. Moga kita semua mencapai mardhatillah dan syahid di jalan dakwah…

Salam hormat dari sahabat yang sentiasa mendoakan semua sahabat-sahabatnya…..terutama sahabat-sahabat lama yang tak pernah padam dalam diari kehidupan


ikhlas

ummiroses @ rosmawati binti zainal

1 ulasan:

Ummu Anis berkata...

Sahabat adalah cerminan kita. Kak Ros.. terima kasih kerana telah menjadi sahabat yanag baik buat saya..

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS