Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Selasa, Januari 08, 2008

MELANGKAH KE MUHARRAM = 1429H

MY INTENTION...

10hb Jan warga Malaysia lagi sekali akan cuti umum setelah cuti tahun baru (1 Jan) yg lepas...Kali ini tahun baru Masihi (2008) dan tahun baru Hijriah (1429) serentak pada bulan yg sama, malah selang seminggu je jaraknye...bagi mereka yang masih peka dengan bulan Islam (insyaAllah harapnye masih ramai) pastinya menanti-nanti ketibaan awal muharram ini untuk diraikan...bukannye meraikan seperti anak muda meraikan tahun baru 2008 yg lepas dgn percikan api dan sebagainya...tetapi insyaAllah menanti untuk mengakhiri tahun 1428 dan melangkah ke tahun 1429 dgn doa akhir tahun dan awal tahun...bagi mereka yang terlalu sibuk @ hampir lupa dgn peristiwa penting dlm Islam @ yang tak pernah kisah dgn peristiwa Islam, diharapnye masih peka dengan muharram melalui peringatan dr corong radio, di kaca TV atau paling tidak dengan cuti umum yang diperuntukan oleh kerajaan ni...

selamat tahun baru untuk semua muslim, sahabat n ikhwah akhawat sekalian...moga tahun ini kita semua akan melangkah ke depan lebih maju lagi untuk melaksanakan dakwah n islah di muka bumi Allah ni...marilah kita sama-sama muhasabah diri kita (yg pastinye muhasabah ini bukan setakat awal muharram ni je tetapi setiap hari insy) untuk melihat adakah kita sudah melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah Allah dengan sebaiknye atau tidak?...adakah kita telah berusaha sebaik mungkin untuk menyebarkan salam islam kepada persekitaran kita?...sudah berapa ramai orang sekeliling kita yang kita sudah sentuh hatinye dengan nur islam?...adakah kita sudah melakukan sebaik mungkin dalam dakwah n islah kita?...apakah telah ada usaha kita dalam amar maaruf nahi mungkar?...n mungkin byk lagi persoalan lain untuk muhasabah diri kita setiap hari yang kita sendiri akan menjawabnye...n of course after that we have the answer n action for all those question, insy...yg mana perlu dibetulkan insy sama-sama kita perbetulkan...moga niat bagi setiap pekerjaan kita setiap hari sebelum ini dan akan datang adalah kerana Allah...

I know Allah has the power...
To raise me up in their eyes if it need be...
I should always make my intention for my Lord Allah completely...
Are my intention alright...
Am I doing for Allah...
When I'm looking deep deep down inside...
Do I have the right niyyah??
(Native Deen - Intention)


http://www.deenyouknow.com/start.html
http://www.nativedeen.com/standalone/

nothing to tell just to share sikit pembacaan yg dilakukan dr buku Peribadi yang dicintai Allah; Menjadi Hamba Rabbani penulisan Dr Majdi Al-Hilali, 2005 (Penerbit: Maghfirah Pustaka)...bab iii page 45-64 - Kebutuhan Kita Terhadap Sifat Rabbani (bahasa indonesia)...
kebutuhan kita terhadap sifat rabbani hendaknye melebihi kebutuhan kita thdp makan dan minum. Antara sebab yang menguatkan hal ini ialah
1) Mewujudkan Kebahagiaan
Sifat Rabbani merupakan satu2nya jln utk mendapat kebahagiaan dgn erti yg sebenar, kebahagiaan sejati, ketenangan jiwa, keridaan dan ketenteraman.
2) Masuk ke dalam perlindungan Allah
Allah telah menjamin setiap org yg menisbatkan diri kepada Nya dan menjadi salah satu wali Nya untuk mendapatkan perlindungan, jaminan dan pembelaanNya..
"Sesungguhnya hamba-hambaKu, kamu tdk dpt berkuasa atas mereka. Dan cukuplah Tuhanmu sebagai penjaga" (al Isra' : 65)
3) Menjamin masa depan anak
"Apakah Allah yang menciptakan itu tdk mengetahui (yang kamu lahirkan dan rahsiakan); dan Dia Maha Halus lagi Maha Mengetahui" (al Mulk: 14)
4) Keselarasan dengan fitrah
Diantara sbb kebutuhan kita thdp sifat rabbani ialah menutup kekurangan yg ada dlm hati kita dan hidup sesuai dgn fitrah kita. Kerana kita tercipta sebagai hamba bukan sbg tuan-tuan yang memiliki kebebasan mutlak terhadap tubuh, harta atau semua yang menjadi milik kita.
"Tidak ada seorang pun di langit dan dibumi, kecuali akan datang kepada Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba" (Maryam: 93)
5) Kembalinya ilmu yang hilang
Abu Darda meriwayatkan Rasulullah saw bersabda , Hal pertama yang dicabut dari umat ini adalah kekhusyukan hingga engkau tidak melihat seorang pun yang khusyuk di dalamnya (HR Thabrani) - di antara sebab kebutuhan kita trhdp ke-rabbani-an adalah untuk mengembalikan ilmu ini. Hal ini tidak bisa tercapai kecuali jika hati kita berhubungan dan bersungguh-sungguh dalam menisbatkan diri kepada Allah.
6) Mendapatkan pertolongan Allah
Pertolongan Allah hanya turun kepada orang rabbani yang mempunyai hubungan baik denganNya
"Sesungguhnya telah Kami tulis di dlm Zabur sesudah tertulis dlm Luh Mahfuh, bahawasanya bumi ini dipusakai hamba-hamba Ku yg saleh. Sesungguhnya (apa yg disebutkan) dlm surat ini, benar-benar menjadi peringatan bagi kaum yang menyembah Allah" (al-Anbiya': 105-106)
7) Dekat dgn Allah diakhirat
Kedekatan kita dgn Allah di akhirat bergantung pada kadar kedekatan dan kuatnya hubungan kita dgn Nya di dunia.
"Kamu menjadi tiga golongan, iaitu golongan kanan. Alangkah mulianya golongan kanan itu. Dan golongan kiri. Alangkah sengsara golongan kiri itu. Orang-orang yang paling dahulu beriman. mereka itulah orang yang didekatkan (kepada Allah)" (al-Waqiah: 7-11)

insyaAllah moga semua beroleh manfaat dr sedikit tazkirah ini...
salam muharram untuk semua...wassalam

Jauharee

Tiada ulasan:

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS