Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Isnin, April 06, 2009

TERKENANG KUCHING....

Salam kasih sayang untuk semua….


Agaknya bila ke sana kemari sejak akhir-akhir ini menjadikan masa untuk menulis ni macam dah terhilang fokus tapi ini bukanlah alasan untuk terus terhenti dari berkongsi pengalaman..Bila ummi baca chat box, rasa sangat bersalah…apa pun, terima kasih tak terhingga kerana mendoakan ummi diberi kelapangan. Ummi akan usahakan yang terbaik insyaAllah.


Hujung minggu pertama bulan Mac, ummi, ibu Yus dan pakcik Kamaruzzaman (famous for his work with reverts) telah berkesempatan ke Kuching, Sarawak untuk melebarkan sayap Hidayah Centre ke sana. Sebaik tiba di lapangan terbang, telah ditunggu oleh Dewi dan Along. Laparnya jangan dikenang…maklumlah awal pagi sudah berlepas ke LCCT. Rupanya acara sudah diatur untuk kami bertiga di lain-lain lokasi. Namun, Dewi dan Along ni memang cekap orangnya…sarapan pagi sudah disiapkan di dalam kereta..wow best betul! Bukan setakat sedap malah memang lazat hasil tangan masakan Dewi ni. Makasih Dewi!



Pemergian ke Kuching kali ni memang sarat dengan program ceramah dan forum. Jam 10 pagi di Sekolah Menengah Teknik, Matang. Selepas zohor jam 2.00 petang di Sek Menengah Agama Matang (di bawah kaki bukit…nyaman sekali!). Baru menjemput dua tiga suap untuk makan alas perut, panggilan dari AJK yang mengendalikan forum… jam 8.30 forum bermula. Alhamdulillah. Kesempatan sebegini walaupun kadang kala rushing namun sedikit pun tidak menjadikan kami keletihan. Malah, bila mengingatkannya kembali rasa cukup seronok …dapat menyampaikan bermacam maklumat untuk dikongsikan terutama kepada anak-anak. Paling terkesan apabila ada anak-anak yang mengalirkan airmata kerana merasakan diri mereka telah berbuat kesilapan. Ummi yakin anak-anak ini pasti mendapat keampunan Allah jika mereka di antara yang benar-benar bertaubat dan berjanji bahawa mereka tidak akan kembali melakukannya. Satu ketika, bilamana laptop penyampaian ummi tidak dijaga oleh seorang pelajar yg teresak-esak menangis, ummi pergi kepadanya dan meneruskannya sendiri sambil mengusap belakang anak tersebut. Sayu hati ummi….moga Allah mengampunkan dan mengabulkan apapun doanya di ketika itu…




2 jam sahaja lagi! Mencari cenderahati untuk dibawa pulang setelah 2 hari di Kuching….Sebelum tu ada sesi perkongsian bagaimana berdakwah kepada yang masih belum Islam dan permasalahan mereka yang perlu kita ketahui. Tabik spring betul nih! Kelihatan yang berada di bilik seminar YADIM Kuching, wajah-wajah tulus dan suci, yang begitu terserlah usaha mereka menyampaikan islah dan dakwah di mana-mana pun mereka berada. Umur mereka menjangkaui lewat lima puluhan. Namun masih gagah kerana hati mereka sentiasa muda! Kagum dengan cara mereka…terasa kerdilnya ummi di saat itu. Menyahut dalam hati bahwa aku mesti berusaha gigih untuk jadi seperti mereka!



Bila sebut hati muda, wah… terus-terusan gagah membeli belah untuk yang tersayang yang ditinggalkan di rumah...alhamdulillah 2 jam itu dah memenuhi beg-beg yang tertambah (terpaksa tambah..hehe) dek kerana macam-macam yang rasa perlu diberi kepada keluarga dan sahabat-sahabat yang sentiasa bersama dalam kerja-kerja dakwah ini….ketika susah dan senang…. Aha! Bila dah balik rumah, sakit urat sana sini…rupanya dah tak segagah dulu..




Apa-apa pun ummi sangat berterima kasih kepada sahabat-sahabt di Kuching terutama anak-anak UNIMAS yang bergiat aktif dalam KARISMA Sarawak yang sentiasa bersedia membantu di kala kami memerlukan pertolongan. Bahagia rasanya hati kami, cubalah lihat wajah-wajah ceria mereka…..



Tiap kali menulis ummi pasti akan teringat…alangkah bagusnya kalau ada yang membantu ummi mengambil gambar-gambar untuk kenangan. Bila hanya terkenang di minda, memang susahlah nak dapat kongsi di blog ini kan? Mujurlah anak-anak KARISMA yang bijak pandai ini mintak handphone ummi untuk diguna pakai. Apa guna ada handphone berkamera tapi tak make full use of it ye tak? Telatah anak-anak ini cukup menghiburkan…. and I really miss them!


Wish I can go to UNIMAS and get to meet them again. Doa ummi kalian terus berusaha menjadi yang terbaik pada setiap masa dan ketika…biar menjadi contoh bagi mereka yang sedang mencari sinar hidayahNya.



nukilan

ummiroses

6 ulasan:

~FAWA~ berkata...

apa khabar kak rose...rasa macam pnh sampaike area matang yg sungguh nyaman sekalikan....

~FAWA~ berkata...

ini farah kak...

amirul berkata...

wah.. sudah sampai ke kuching....

Azree Hanifiah berkata...

Kalau pergi jauh-jauh, kena ajak kameraman a.k.a ana. Hehe.

Farahanani Amhazali berkata...

Ble tgk title..
Ingatkan Kuching si Maisarah yg nama Bujang tu..
Rupa2nya bandar kucing...
Huhu..
Sarawak mmg negeri yg unik..

rukia_kuchiki berkata...

salam umi..

rindu rase yer dgn umi dan ibu..rase yer pertemuan begitu singkat....alangkah indahyer klu kita dapat bersua lebih lama...boleh gak miela kongsi pandangan ngan ibu and umikan...heee..pe2 pun terima kasih kerana sudi dtg ke KUCHING..klu senang2 dtg la lgi yer...boleh makn mee kolok ngn teh C peng special...

wasalam....

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS