Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Selasa, Mac 03, 2009

DEKAT DI HATI…..

Ummi betul-betul kena minta maaf dengan pembaca blog ummi, kawan-kawan dan anak-anak yang sentiasa mengikuti perkembangan Raudhatus Sakinah dan usahanya. Terima kasih banyak-banyak atas doa dan persinggahan kalian di sini. Ummi cukup terhibur sebenarnya namun kerana ummi telah memilih untuk tetap terus berada di jalanNya, maka tentulah Allah memberi laluan ujianNya kepada mereka yang sanggup mengharunginya. Tiada alasan sebenarnya untuk tidak menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan. Semakin kita menyanggupi urusan mengislah dan berdakwah maka semakin besar dimensi yang Allah bukakan untuk kita lalui dan pelajari. Subhanallah….Alhamdulillah! Kalau kelihatannya ummi lama tiada di maya blog ini, terus doakan ummi dan sahabat-sahabat yang bekerja di RS ini ya.


Untuk anak-anak yang berkesempatan bersama ummi di awal tahun 2009 ini, ummi ucapkan selamat berkenalan terutamanya yang telah meninggalkan jejaknya di sini.. seronok dapat berkongsi maklumat dengan kalian. Mudah-mudahan kita akan terus dibaluti rasa kasih dan sayang lillahi Ta'ala.


14 Januari – Pelajar Sek Men Sg Pusu, Gombak

21 Januari – Pelajar USIM. Nilai

12 Februari – Pelajar Sek Men Seri Gombak

14 Februari – Pelajar Sek Men seluruh Daerah Batu Pahat dan UTHM

16 Februari – Persatuan Pelajar Univ Malaya

18 Februari - Pelajar Politeknik Kelantan

22 Februari – Bersama ALKISan di Perkampungan Orang Asli Gombak

26 Februari – Pelajar UiTM, Shah Alam

28 Februari – Pelajar Sek Men seluruh Johor Bharu

2 Mac – Pelajar CUCMS, Cyberjaya


Sejak akhir-akhir ini, ramai juga anak-anak lepasan RS yang mendapatkan ummi melalui sms. MasyaAllah…terharu betul ummi. Anak-anak ini sungguhpun berjauhan namun mereka sentiasa di hati ummi. Ummi faham sangat kesibukan mereka yang tak dapat mengirim berita selalu kepada ummi. Cukup sekadar mengetahui perkembangan kehidupan mereka menjadikan ummi bahagia. Selalu ummi bersyukur dan mengucapkan ayat ini dari Surah AnNur….. “wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik. Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji”… dan ayat ini juga menjadi amaran Allah untuk mereka yang masih belum mahu bertaubat. Untuk anak-anak lepasan RS ini, ummi pasti penghijrahan mereka mendapatkan cinta yang hakiki…mereka mungkin telah tersasar suatu ketika dahulu namun ini bukanlah pengakhiran kehidupan mereka…..bilamana mereka di antara yang bertaubat dan mengembalikan diri menghayati Islam sepenuhnya, janji Allah pasti sampai!



Just wanna share my feelings…….Rasanya macam dah bertambah-tambah anak ummi setiap minggu dan bulan, namun tak kelihatan pun berada di sisi ummi. .masing-masing semakin sibuk dengan urusan belajar dan bekerja. Alhamdulillah urusan mengislah dan berdakwah juga tak ketinggalan mereka laksanakan…tu yang menjadikan ummi semakin kasih dan terkenangkan mereka. Semakin merindukan telatah dan karenah mereka…. kadang-kadang rindu mencapai tahap maksima sehingga terasa benar ketiadaan mereka….emmm agaknya bukan rasa takde tapi lebih terasa kehilangan mereka



Inilah antara perasaan kasih seorang ibu…dan mungkin takkan dapat di samakan dengan kasih seorang anak terhadap ibunya. Bila jadi ibu dan ayah, kita mahu yang terbaik untuk anak-anak tapi adakala anak-anak mungkin tak paham kondisi ini…sebab tu mereka tak dapat menghargainya. Untuk itu, ummi seru semua ibu dan ayah untuk mendekati anak-anak, layani mereka dengan penuh rasa kasih dan sayang, menjadi pendengar yang baik untuk mereka, kongsi rasa susah dan senang, pahit dan getir apa pun cabaran yang mereka lalui, terus menasihati dan memberi cadangan terbaik buat mereka. Kebahagian yang mereka dapat di rumah nanti pasti akan mencantas budaya hedonisme yang sentiasa menghantui anak-anak remaja di luar sana. Anggaplah semua anak-anak remaja ini sebagai anak kita…sentuhilah mereka dengan keperihatinan dan kasih sayang kita…insyaAllah hak milik Allah ini akan terus dilimpahi rahmat dan cintaNya.


Terusik jugak hati ummi bila sedang memandu kedengaran lagu Akbar berkumandang.

Cuba hayati senikatanya….aduh…boleh terlerai airmata seorang ibu bila anaknya meluahkan isi hatinya begini….

Sebuah luahan hati
Dari seorang anak
Untuk semua ibu
Ibu yang banyak berjasa
Dan khas
Buat umiku yang tercinta
Dengarlah
Sejak aku dilahirkan
Tak pernah henti kau berkorban
Mengajar ku menjadi insan
Yang berbudi punya pegangan
Kala ku tak mendengar kata
Tak pernah kau doa ku binasa
Cintamu terhebat di dunia
Tiada lagi yang sepertinya
Bagiku kau segalanya
Kau sentiasa dalam jiwa
Umi engkaulah ratuku
Permaisuri dalam kalbu
Ummiiii….Ummiii…..Ummii….Ummii
Khilaf antara kita lumrah
Buat ku sering rasa bersalah
Wahai umi ketahuilah
Kan ku terus melangkah gagah
Sejuta harapan ku bawa
Semangatmu tetap bersama
Sungguh kau tiada gantinya
Walau ku cari serata dunia
Umi engkaulah maharani
Senyum untukku sekali lagi
Usah bimbang wahai ummi
Andai jatuh ku bangun lagi


Ummiiii….Umiii…..Ummii….Ummiii

Mungkin engkau sangka aku
Tak peduli tak ambil tahu
Sedang aku teringat kan mu
Senyum tangis dalam rindu
Manis pahit legar di minda
Aku harap dikau percaya
Bahwa aku tetap setia
Doakanlah aku bahagia
Bahtera ini kan ku layar
Hidup ini terus mengajar
Wahai umi engkau penawar
Kau tetap nyalakan sinar
Ummi yaa lahnan a\\\'syaqohuwanasyidan auman unsyuduhu
Fikulli makanin adzkuruhuwa-azhollu azhollu uroddiduhu
Ini janji ikrar anakmu
Berjuang betuli yang lalu
Daku ingin engkau tahu
Kan ku penuhi hasratmu
Walau hidup dengan caraku
Dibina dari petunjukmu
Usah kau bimbang dan pilu
Ku kenangmu dalam doaku
Rindu pasti terlerai nanti
Engkau kan tetap ku ingati
Andai ku tiada di sisi
Di hati tetap menemani
Ummiiii….Umiii…..Ummii….Ummiii


Sentiasa berharap setiap bait nyanyian ini menjadi kenyataan untuk semua ibu di dunia ini….

Salam penuh kasih mesra untuk semua anak-anak ummi seluruh dunia.....love u all!


nukilan

ummiroses


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Subhanallah..
aku rindukan berjuang di safmu..
namun bilalah peluang itu akan kesampaian..
doakan aku ini insan yang mengenali, menyayangi, mengikuti catatan perjalananmu..

Uhibbuki fillah...

ummiroses berkata...

Salam sahabatku....

Apa pun jalan pilihanmu pasti menjadi yang terbaik sebagai saham di Jannah insyaAllah. Moga tersampai cita2mu... Terus doakan kami semua di RS ye.

..:: eT ^ zaTieY ::.. berkata...

umMi~!!

assalammualaikum

rindu sangat kt uMmi ni.
ni izzati dr US (Pennsylvania State U)
iA ada kelapangan et cuba b'hubung ngan ummi eh. =]

miss u so0 much!

are-u berkata...

assalamualaikum ummi..

sye ayu syazriyana, pljr SAMBBST sepang..
ummi bru je dtg ke sklh sye ari nie (29.5.09)
segala yg ummi smpikn pd sye dn kwn2 mmg b'gune..
smoge ummi tros maju dlm hidup dn bantulah anak remaja selagi ummi mampu.. sampaikan salam kpd ibu skali ye?

assalamualaikum..

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS