Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Isnin, Oktober 06, 2008

SALAM KASIH DAN RINDU...

Sekilas Majlis Berbuka Puasa Hidayah Centre

Alhamdulillahi rabbil’aalamiiin…segala puji bagi Allah yang memilikki sekelian alam, dengan limpahan rahmat dan kasih sayangNya sekali lagi kami dapat mengumpulkan saudara-saudara baru kita dari pelbagai bangsa dan anutan agama sebelumnya di Dewan Persidangan Utama, Kompleks Perbadanan Putrajaya pada 20 Ramadhan 1429 H bersamaan 20 September 2008.

Menyambut kedatangan mereka sahaja sudah cukup menghiburkan apatah lagi menyaksikan wajah-wajah yang penuh harapan terhadap kita sebagai saudara baru mereka… Ada yang ummi mohon bantuan menjadi penyambut tetamu…sangat komited dengan tugasannya sehingga gelagatnya itu menghiburkan teman-teman ummi. Begitu terharu bila mereka datang bertemu ummi dengan pertanyaan “ya ustazah..apa yang saya boleh saya bantu ustazah?”..ayat yang sepatutnya kita yang utarakan kepada mereka…

Namun, ummi yakin saudara baru ini mahu terus bersama kita…mahu kita didik dan bimbing mereka…. mahu belajar banyak dari kita…perlukan bantuan apa pun jua bentuk sumbangannya…dan paling penting mereka mahu silaturrahim terbina…mereka mahu jadi saudara kita….

Eid Mubarak untuk semua!

Ummi mengambil kesempatan memohon ribuan kemaafaan di atas segala kesilapan yang tidak ummi sengajakan selama ini. Terutamanya bila ummi berada di kalangan anak-anak, takut-takut lupa diri…maklumlah bila dah join hal ehwal anak muda ni kadang-kadang bahasa dan gaya menjadi ranggi dan brutal…tapi selagi prinsip agama tidak tercemar, insyaAllah ummi dan kawan-kawan di RS akan terus menjadi wanita yang fundamental, professional dan kontemporari!

Alhamdulillah raya kali ini, walaupun akem (anak sulung ummi) tak dapat bersama kami semua di kampung (Taiping, Perak), kegembiraan jelas kelihatan di wajah opah dan atok (mak ayah ummi) sebab adik-adik dan sepupu sepapat akem ini banyak meringankan tugasan mereka. Dulu tu memang akem la harapan atok opah…namun alhamdulillah kali ni akem telah meninggalkan pewaris yang agak mantap…sejuk perut opah ngan atok..hehehe….(kiranya akem ni menjadi idola mereka!)


Untuk anak-anak ummi yang ramai di luar sana ….ummi tau ramai yang mahu menemani ummi…share kegembiraan dengan ummi….rasa susah hati kalau ummi sedih-sedih… selalu telefon ummi bertanyakan kabar…selalu menceriakan ummi dengan sms yang menyentuh hati ummi…well, thank you very3x much….. I really love and miss u all!

Ziarah Raya

Seronok dapat berkumpul di hari raya kedua bersama ahli JIM keluaran negeri Perak. Tak sangka pulak ramai yang pandai nyembang loghat perak…tapi yang bestnya tu masing-masing tak menjangka walaupun kenal gitu-gitu, rupanya rakyat jelata negeri Perak…ate namenye bunyi jawa, duduk pulak kat johor…manekan idak sinonim ngan tempatnye tu…rupanye ase Perak weh! Masa berjumpe memang sedap beno le nyembang telo Peraknye…anak-anak hagham tak pornah tahu bahase mak ayahnye..apeke lagi belajo….adoi…make koghang le dapat menghayati dan menjiwai loghat Perak yang indah ni…. Ada pulak yang hagham tak tau oghang Perak ni pande mbuat lemang jagung…fuuuuhhhh smemang le sedap weh! Terima kasih le bebanyak kepada sahabat (YDP Perak- Yahanis) yang beghempeh puleh membuatnya…hilang kempunan teman..


Balik Gombak seawal hari Jumaat…masih lengang KL ni. Menyiapkan keperluan suami ummi yang berlepas ke Saudi sabtu…sehari selepas tu. Anakanda Abdul Muhaimin pun balik Maahad Al Manar pagi yang sama. Sempat la kami ziarah kakak ipar di Kelang dan biras di PJ. Alhamdulillah, anak-anak saudara sentiasa tertunggu-tunggu kehadiran kami. Tahun ni, anak-anak saudara yang di PJ beraya tanpa ibu mereka dan anak saudara di Gombak (Adam) beraya tanpa ibu dan ayah…sayu hati ummi setiap kali menatap wajah mereka.

“Maksu…Adam called banyak kali tak berjawab hp tuh….Adam nak tau maksu ada kat mane…takut nanti Adam pegi maksu takde plak…”

“Alahai Adam….sori3x….maksu tertinggal hp dalam handbag…lupe plak”

“Adam ingat nanti Adam belikan maksu bluetooth la….senang nanti maksu tau ada orang call maksu…takde la sampai orang tercari-cari dan call berkali-kali….”

Ummi dah jadi emak untuk Adam juga…..

Sabtu petang….rumah dah makin lengang.. Tinggal anak-anak perempuan dan Fattah yang bongsu. Tetiba dapat panggilan dari Aizuddin…seorang alumni KISAS 2006 (ALKIS). Aizuddin, Syamel dan Muzakkir buat pertama kali bertemu dan beraya di rumah ummi. Waahhh…bagus jugak dapat ketemu anak-anak muda yang sedang tinggi semangat juangnya nih! Alhamdulillah…mudah2an pertemuan singkat ini dapat menjalinkan ukhuwah dan menarik lebih ramai lagi untuk berprogram bersama ALKIS.

Sabtu malam…ummi seronok sangat menerima kunjungan keluarga Abdullah Omar… anak yang selalu menjadi personal assistant dan bodyguard ummi di waktu susah dan senang…menggantikan akem dan muhaimin. Alhamdulillah… lama dapat berbual dengan ummi Abdullah dan adik-adiknya. Dulu, ummi memang suka betul baca dan dengar tentang abati Abdullah (IR Hj Mohd Fuad Yeoh)…sekarang keluarga ni dah menjadi sebahagian dari keluarga ummi…alhamdulillah.

Syahdu Ramadhan

Ramadhan yang berakhir kali ni tidak menjanjikan kita akan bertemu lagi…untuk sahabat-sahabat yang jauh di perantauan…jika tak kesampaian berjumpa di hari ini, kita pasti akan berjumpa di sana nanti insyaAllah…ampun maaf zahir dan batin.

“Ya Allah…rahmatilah sahabat kami seperti mana Engkau merahmati para kekasihMu, Ya Allah…andai tiada kesempatan untuk kami bertemu di dunia, maka berikan kami kesempatan bertemu di Syurga. Ya Allah…naungilah kami dengan arasyMu, kerana sesungguhnya kami telah bertemu dan berpisah keranaMu…”

Moga Ramadhan kali ini telah dapat mendidik jiwa kental untuk terus berjuang dengan sabar dan ikhlas kerana Allah SWT. Lawan tetap lawan! Menang@Syahid!

3 ulasan:

HambaAllah Yang Memakmurkan berkata...

Allahu*akbar!!

Tanpa Nama berkata...

wah AO dah secara rasmi jd personal assistant ummiroses plk yer...
moga terus maju...

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum warahmatullah.
seronok baca catatan ukht yg kali ni..rindu sangat nak bersua dengan empunya blog ini.salam perjuangan buat ukht..

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS