Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Selasa, Oktober 28, 2008

DIJEMPUT ALLAH



15 Oktober - Awal pagi terima sms Pak Amin dalam keadaan kritikal…aduh…baru saja berhajat untuk menziarahi beliau petang nanti. Temujanji yang semakin bertambah sebaik habis Ramadhan ini menjadikan masa ummi semakin terhad. Memikirkan pulak keadaan lalu lintas yang sesak selepas waktu kerja menangguhkan niat untuk ke hospital serdang sejak mendengar Pak Amin masuk wad. Tapi ini semua bukan alasan yang terbaik untuk tidak menziarahi beliau langsung. Menyesal datang apabila ummi buka emel yang tiba dua minit kemudian…Pak Amin telah kembali menemui Allah….rasa kehilangan mendatang!

Pak Amin yang ummi kenal memang sangat suka berdebat..he’s got a very critical thinking… I like that! But at times I really have to admit that his words got on my nerves…hehehe. Pak Amin was a very committed man. Bayangkan umurnya sudah melampaui 70an tapi tak pernah merungut untuk berhenti dari menjalankan amanah dan tanggungjawabnya kepada Allah. Malu jugak kita orang muda ni (consider muda la kan…) yang selalu bagi banyak alasan untuk berlepas tangan dari memenuhi tuntutan…

Baru je pegang handphone nak call isterinya kak zainab, tup tup terbaca emel terkini Pak Amin telah dijemput Allah. Innalillahi wainna ilaihi raaji’uuun. Moga rohnya termasuk dalam golongan yang abrar dan para solehin. Terus ummi call kak zainab and got the news straight away. Ummi terus bagitau setiausaha JIM Gombak dan mohon dimasukkan ke dalam yahoogroup JG net sebagai pemberitahuan kepada sahabat-sahabat yang lain. Ummi sms suami yang berada jauh di Saudi memberitahu berita terkini ini.

Pak Amin was his good friend..emmm…not just good but very good. He knows what’s his likes and dislikes.He got Pak Amin some orchids when he’s in Sarawak. Pak Amin was very delighted and gave me some of his rare species. Wow! This is what I like most about Pak Amin. He shared many good things with us. Not just things…I mean we shared the ideas walaupun kadang-kadang terpaksa bertekak-tekak dulu..hehehe…bunyi macam nak gaduh but that was what made us more close together. My husband is sure to miss him most…I know.

Ummi terus ke tanah perkuburan since dah terlewat masa. Hujan lebat di ketika itu. Masuk je ke kawasan perkuburan, kelihatan ramai sahabat-sahabat dari ACCIN (Allied Coordinating Committee of Islamic NGO’s) pun hadir. Subhanallah..Alhamdulillah. He’s a great man and a great loss to JIM too. Bila kak zainab ternampak ummi, dia datang dan peluk ummi dan membisik, “ros, maafkanlah Pak Amin ye for what he has done before…” Alahai..rasa nak nangis betul masa tu...he has done nothing wrong to me or others…I really admired his commitment towards da’wah and I pray no other except Jannatul Firdaus for him insyaAllah! Moga Allah berikan kekuatan kepada kami sepertimana kekuatan yang ada pada Pak Amin selama dia berjuang memartabatkan syariat semasa hayatnya.

21 Oktober – Terima panggilan dari Mazidah, anak saudara yang duduk di Petaling Jaya. “maksu…ayah dah tak ada. Dah panggil ambulan sebenarnya untuk bawak ayah ke hospital sebab nampak ayah macam teruk sikit. Tak sempat rupanya....” Jam dah hampir pukul 7 malam. Sebak rasanya bila dengar…. Dah jadi yatim piatu anak-anak seramai 5 orang ni. Terus sms suami ummi. Abang iparnya yang meninggal ni. Kakaknya dah pun meninggalkan dunia 4 tahun yang lepas.

Ummi ke PJ bersama anak-anak lepas tunaikan solat maghrib. Sesampai di sana kelihatan jiran-jiran dah pun memenuhi rumah. MasyaAllah…taman perumahan yang ummi nampak punyai semangat kejiranannya yang tinggi. Arwah kakak ipar sangat peramah dan sangat disenangi jiran-jiran dan rakan-rakan setugas. Perginya 4 tahun lepas tak sikit pun meleraikan ikatan ukhuwah di kalangan jiran-jiran ini. Ummi kenal mereka ni sebab selalu kelihatan bersama kakak ipar semasa hayatnya yang sangat aktif dalam NCWO…dan kakak ipar tak pernah lokek berkongsi cerita dan berita terkini. So, bila berjumpa mereka ni ummi dah tahu yang mana satu orangnya mengikut cerita kakak ipar. Yang paling ummi senangi, jiran-jiran ini sangat-sangat prihatin dan bercakap dengan penuh rendah diri. Taklah kita rasa canggung berada bersama mereka…they are a lot older than me but I really feel comfortable to be among them.

Di perkuburan Bukit Kiara, ummi duduk hampir dengan anak-anak yatim ini. Jarang dapat dengar talkin. Kali ni memang jelas. Imam ini yang ummi nampak memandikan dan mengapankan jenazah. Imam ini jugaklah yang mentalkinkan di perkuburan. Memang lain dari yang lain imam ni. Talkinnya bukan dibaca malah seperti memberi tazkeerah di masjid. Sangat teruja mendengar ayat-ayat yang keluar dari peringatannya. Menusuk kalbu yang hadir untuk mendengar sama. Tetiba saja airmata ummi mencurah-curah keluar…teringat amal apa yang dah dikumpulkan untuk melepaskan kita dari azab siksa di akhirat nanti… rayuan imam kepada Allah untuk si mati diampunkan dosanya dan diringankan siksaan untuk kesalahannya…menyeru yang mendengar untuk terus berada di jalanNya dan menanyakan persiapan untuk bakal dipanggil menghadap Pencipta yang terunggul…apa yang menjadi habuan si mati…mengingatkan anak-anak tentang tanggungjawab yang mesti dipenuhi demi meringankan azab si mati serta memudahkannya bertemu Allah nanti…Subhanallah! Terasa insaf betul….

Malam akhir kenduri arwah dan tahlil, ummi dan anak-anak hadir bersama. Seketika sebelum ummi naik kenderaan untuk berlepas pulang, anak bongsunya datang berjumpa ummi dan bertanya, “maksu, nak mintak tolong sikit boleh?”. “Kami ni dah takde mak dan ayah..boleh ke maksu tolong bagi nasihat dan tegur kami kalau kami ada buat silap..tolong betulkan kami ye.” Ummi jawab sambil memeluknya…”Ma, u still have me. InsyaAllah selagi maksu dan paksu ada, kita akan terus bersama susah dan senang. Just let us know”. Dia terus menangis dalam pelukan ummi…..and I loss for words there….Moga Allah terus lindungi anak-anak yatim ini dan berikan kehidupan yang terbaik untuk mereka dan kita semua insyaAllah. Amiiin ya Rabbal’aalamiiin.

nukilan
ummiroses

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mati itu pasti..cuma tidak tahu bila

solahuddin the warrior berkata...

subhanallah..

Tanpa Nama berkata...

Salam Sis,

tak sangka rupanya owner Raudhah ni ex-kik, alhmdulilah. Bbrapa thn lalu, sy telah recomend kpd kwn sy utk slesaikn masalah anak gadisnye d Raudhah ni. Syukur d M'sia masih ada tmpat begini sebagai 'pemudahcara' bila ada kalangan yg dh ter'jebak'...

salam,

ex-kik'an mid 80's
England
UK

awanbiru berkata...

terima kasih Kak Ros atas peringatan mengenai jemputan maut ni. Saya pun rasa bacaan talkin perlu lebih kepada bentuk tazkirah istimewa sebegitu.

Teks biasa talkin walaupun temanya untuk memperingati mati tapi kalau dibaca dengan skema level biasa kurang memberikan impact buat golongan muda khususnya kan.

Doanya kita semua akan kembali kepadaNya dalam keadaan terbaik. Inalilliahi wainna ilahi roji3un.

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS