Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Rabu, Oktober 15, 2008

IKATAN MAHABBAH...

Kenduri Kawin Anak-anak


11 Oktober….mencongak dan memikirkan yang mana patut pergi dulu….kenduri Mujahid & Nihlah atau Abdullah & pasangan serta Kakaknya Fatimah & pasangan… Alhamdulillah kedua-dua kenduri ini berdekatan. Taklah terkejar. Dalam majlis Abdullah yang sebaya umurnya dengan anakanda sulong ummi (Abdul Hakim), ramailah kawan-kawan Hakim yang hadir. Rupanya ummi ni pun dah layak menjadi ibu mertua…hehehe…(pikir dalam hati je nih..) Tahniah kepada Abdullah yang akan meneruskan studynya di Mesir dan kakaknya Fatimah yang juga akan terus kembali menyambung pelajarannya di Indonesia. Di Bukit Antarabangsa di mana berlangsungnya majlis perkahwinan Mujahid, kawan-kawannya sibuk nak menjadi pengapit…akhirnya menjadi pengapit secara shift…hahaha! Bukan main kacak lagi masing-masing. Tak tahu la pulak kalau ada yang terjumpa calon dalam majlis kenduri tu. Mujahid dan Nihlah ni pulak sebaya dengan anakanda kedua ummi, Maisarah. Semua mereka ni masih belajar di UIAM. Perkahwinan muda yang digalakkan apabila dah sampai masanya… Alhamdulillah! Moga terus terjalin mawaddah wa rahmah dan terbina keluarga solehah yang diredhai Allah SWT.



Beraya Sana Sini…

Selagi tak habis Syawal, selagi tu la tak sudah beraya..emm… hebat...hebat orang Malaysia! Alhamdulillah raya kali ni menampakkkan beberapa perbedaan. Bukan setakat juadah raya saja diambil kira malah siapa yang patut hadir dihitung-hitung supaya jangan ada nama yang tertinggal! Maklumlah dah makin ramai kenalan. Inilah yang kita namakan ikatan ukhuwwah. Dalam pada itu, kenalan baru dan lama diajak duduk bersama agar masing-masing dapat melebarkan persahabatan dan elok sangat untuk business matching. Wah! Serampang bermata-mata nih! Paling cantik kunjungan raya ini juga dapat menyebarluaskan islah dan dakwah…baru terasa lazat dan ni’mat santapan rohani dan jasmani!

11 Oktober...sebaik habis memenuhi undangan perkahwinan anak-anak muda, bekejar pulak ke rumah baru sahabat baik, Mas Ahmah di Bandar Country Homes, Rawang. Agaknya menyambut sekali house warming....Walaupun agak jauh, namun ikatan kasih sayang ini terus membawa kami ke sana....yang bestnya tu, kami memang dah simpan perut untuk makan di sini! Apa lagi.....yummy3x...first time makan laksa pahang yang memang power nih! TQVM Mas dan Khalil!



12 Oktober 9 pagi hingga 1 tengahari….Majlis Hari Raya JIM Pusat. Bertempat di ruang legar pejabat Ahli Parlimen Gombak, ummi dan beberapa sahabat menjadi penyambut tetamu. Mula-mula buat round la dulu kan…tengok-tengok apa makanan yang patut kita makan dan tak patut kita tinggalkan…hehehe.Jangan tak tahu...kambing golek pun ada! Tengok gambar je pun dah cukup menggiurkan...(betul ke ayat tuh?)..hehehe...kambing golek ni ditaja oleh JIM Selangor...makasih!



Seronok kerja menyambut tetamu ni….kemudian baru sedar diri bila kaki dah tak mengaku kalah. Bila dah agak berumur ni memang cepatla terasa sakit sana sini…urat je nampak macam besi stainless steel tapi rupanya besi biasa yang dah lama …cepatla karatnya. (Terpaksa mohon maaf kepada Presiden Majlis Peguam Syarie Malaysia kerana tak dapat menyambut ketibaannya...Tn Hj Zainul Rijal ini adalah junior ummi di Kolej Islam Kelang suatu ketika dulu...)

Di samping seronok bertemu sahabat-sahabat baru dan lama, ummi berkesempatan menemubual dua tetamu dari DEMA (Malaysia Youth & Students Democratic Movement), Aw Yong dan Jing Cheng . Tertarik dengan kebolehan Jing Cheng berbahasa Arab, ummi terus tanya mereka dari mana….jawapan best “kami dari DEMA, rakan KARISMA”. Syabas Amirul selaku Presiden KARISMA! Melihat kad nama mereka, terserlah kesungguhan dan keberanian anak-anak muda ini. Liberty cannot be preserved without profound concern, knowledge and understanding among the people. Jika ada kesempatan, bolehlah ziarah mereka di http://demamalaysia.wordpress.com.


Ummi terpaksa mohon diri awal kerana berjanji untuk bersama sepupu yang ramai bertemu adik bongsu ayah ummi di Banting. Rupanya kali ini Pak Ancu telah menyiapkan seorang imam untuk membacakan doa selamat….untuk semua anak saudara, cucu2 dan cicit2 yang sedang mengharungi kehidupan dan tumpang gembira di atas kejayaan yang telah dicapai masing-masing. Terharunya........Memang dari dulu lagi Pak Ancu suami isteri sangat digemari di kalangan kami…Mak Ancu pulak memang terer betul memasak…memang tak rugi menjemput anak-anak sedara yang pandai-pandai makan nih! Apa-apa pun, ummi terkenangkan apakah Ramadhan dan Syawal akan datang kita akan dapat bertemu lagi seperti ini….Ummi doakan mereka terus diberi kesihatan yang baik dan sentiasa memperhebatkan amalan sebagai pemberat timbangan di sana nanti insyaAllah…



Allahumma Ya Allah....
Ilhamkan kami kesyukuran menerima ni'matMu
Terlalu sedikit syukur kami berbanding rahmatMu
Terlalu sedikit doa kami berbanding berkahMu
Redhailah amal ibadah kami
Tunjukkilah kami cara bersyukur yang benar
Ya Allah....
Limpahkanlah
hati yang penuh kesyukuran
ucapan yang penuh kesyukuran
sikap yang penuh kesyukuran
langkah yang penuh kesyukuran
Jadikanlah kami hambaMu yang sentiasa bersyukur.....amiiin ya Rabb

nukilan
ummiroses

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wah~ dpt tgk jua akhirnya gmbar terhangat ni!(sbb dok posing bwh chy mthari terik&haba panas kambing golek!=p)tp,ummi pnya pasal,as tetap senyum meleret... smpai dh jd mcm iklan ubat gigi lak!^_^

ikhlas dr hati;as suka banget dgr sama celoteh ummi!jodoh kita jg makin kuat kebelakangan ni..asyik ketemu! :)

Tanpa Nama berkata...

hurm...
busy sungguh ummi ni...

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS