Solat Tiang Agama


“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)

Rabu, April 30, 2008

KONGSI RASA DAN KASIH

Seronoknya kalau dapat badan ni diurut sekejap. Rasa macam semua urat saraf dah keras. Bangun tidur rasa tegang di leher dan belakang. Aduh…Kena pulak minggu ni agak sibuk dengan kerja-kerja di luar pejabat. Jadi drebar tu perkara biasa..no hal punya. Cuma yang tak tahan tu bila terpaksa mengharungi kesesakan yang melampau di Lembah Klang ni….(sekadar luahan rasa ni….)


26 April – Satu hari sahaja ada dua sidang ceramah dengan anak-anak. Pagi tadi bersama pelajar Sekolah Menengah Perempuan Jalan Ipoh yang sedang menjalani kem ibadah. Ummi kongsikan beberapa pengertian tentang ‘Remaja dan Harga Diri’. Petang pulak menjadi panelis untuk forum ‘Di Persimpangan Cinta dan Cita-Cita’ bersama anak-anak yang bakal menduduki institusi pengajian tinggi. Memang seronok dapat bersembang santai dengan anak-anak yang walaupun kelihatan sangat letih tapi kalau bab cinta ni siapalah yang sanggup tertidur…hehehehe.


Semalam. Jumaat 25 April, Ustazah Fauziah Sani, seorang guru yang sangat terkenal masa di kolej menalipon ummi. What a surprise! Pakdin, super senior ummi di kolej telah menziarahi beliau di Arau, Perlis. Tu yang ummi dapat terima panggilan dari Ustazah kesayangan ummi ni. MasyaAllah…Alhamdulillah…gembira tak terkira rasanya! Masih terkenang-kenang dan terdengar-dengar suaranya. Yang kelakarnya tu bila beliau memulakan perbualannya dengan bahasa arab dan ummi tak paham…hehehe…apala nak jadi dengan ummi ni…memalukan betul! Bukannya susah sangat tapi dah tak pernah berbual menggunakan bahasa arab ni, mulalah panik tak menentu. Tapi yang lebih terkesan apabila ditanya apa tugas hakiki ummi….ummi jawab “jadi daie, ustazah”…terus ustazah mendoakan…sebaknya ummi ketika tu…seorang ustazah yang sudah puluhan tahun dulu meninggalkan Kolej Islam Kelang tapi kata-kata nasihatnya sentiasa menghidupkan minda, emosi dan spiritual ummi. Emmm…KIK…nostalgia buat ummi dan rakan-rakan.


Bila bercakap tentang menjadi seorang daie ni, rasanya dulu-dulu tak termasuk dalam senarai cita-cita. Entah kenapa ianya bukan menjadi salah satu daripada karier pilihan. Mengulas tentang cinta dan cita-cita, cubalah kita renungkan betapa sebenarnya cinta kepada Allah dan ar Rasul yang membawa kita dapat mengejar cita-cita hari ini. Subhanallah…Alhamdulillah…


29 April – Saat yang dinanti-nantikan untuk bersama banduan di Penjara Wanita Kajang. Alhamdulillah, kesempatan yang sangat baik untuk ummi beri suntikan semangat hijrah kepada diri yang telah terpenjara dalam kemungkaran yang nyata sebelum ini. Ummi telah menyediakan sebuah presentasi bertajuk ‘Masih Ada Yang Sayang’…cuba membawa mereka meneroka kembali hala tuju hidup yang sebenarnya. Suasana yang pada awalnya terasa agak distance, akhirnya menjadi santai dan selesa bila ummi memulakan panggilan ‘kakak, adik dan anak-anak’ kepada mereka. MasyaAllah…dengan uniform pakaian hijau, merah, putih dan ungu (sebagai tanda tahap penahanan mereka), ummi menampakkan kepada mereka betapa indahnya alam anugerah Allah ini mewarnai kehidupan. Siap dengan beberapa tayangan video dan lagu-lagu yang memang dipilih untuk menyentuh perasaan mereka sebagai pencetus pencarian di mana sebenarnya diri mereka sekarang ini…Alhamdulillah….mudah-mudahan airmata yang mengalir bersama mereka ini insyaAllah, menjadikan mereka benar-benar bertaubat kepada Allah. Ya Ghafuurur Rahiim…terimalah taubat kami… dan hindarkanlah dari azab api neraka pada wajah-wajah yang dibasahi airmata keinsafan ini…


30 April – Firdaus dan Faizi, dua jurulatih hebat dari ESQ telah melapangkan masa untuk bersama anak-anak ummi di RS Sg Buloh. Surprise! Wah…begitu terperanjat anak-anak ummi di RS...semuanya control ayu supaya tak ada yang terlompat menyambut kedatangan yang dinanti-nantikan selama ini. Ada wajah-wajah yang begitu kaget sehingga tak terukir kata-kata dibibir… Sengaja ummi tak bagitahu supaya anak-anak dapat kejutan yang akan terpahat lama di sanubari masing-masing. Ibu mana yang tidak gembira melihat anak-anaknya teruja dengan keindahan Islam! Terima kasih yang tidak terhingga ummi ucapkan kepada Firdaus dan Faizi yang sudi melapangkan diri bersama kami di RS.


MasyaAllah...Alhamdulillah…begitu bersungguh sekali abang Firdaus berkongsi ilmunya di sini…dan ummi kena mengaku bahawa anak-anak ummi ini sangat-sangat terkesan hati mereka menerima dan mengakui bahawa hanya kecintaan kepada Allah yang bisa mengembalikan nilai-nilai hidup sebagai hamba Allah. Menunaikan janji untuk menjadi khalifah Allah mesti dipenuhi selagi hayat pinjaman Allah ini masih belum ditarik kembali olehNya. Mudah-mudahan hati mereka akan terus hidup dipenuhi cahaya nikmat Islam dan nikmat iman….


Bila melihat kesungguhan sahabat dan anak-anak seperti Firdaus dan Faizi ini, ummi kena memperbaharui semula azam untuk jadi da’ie yang bukan saja berpegang kepada prinsip malah kontemporari dan professional...insyaAllah. Perlu ada sahabat-sahabat dan anak-anak yang sentiasa mengingatkan, menasihatkan dan menegur kesilapan supaya kerja-kerja islah dan dakwah ini kesampaian hingga dipanggil Allah nanti. Ya Rabb…sampaikanlah cita-cita kami ini. Amiiin ya rabbal’aalamiiin.

Sebagai renungan bersama…..

Sabda Nabi SAW, “Amal soleh yang kalian lakukan tidak bisa memasukkan kalian ke Syurga”. Lalu para sahabat bertanya: “Bagaimana dengan Engkau ya Rasulullah ?”. Jawab Rasulullah SAW : “Amal soleh saya pun juga tidak cukup”. Lalu para sahabat kembali bertanya : “Kalau begitu dengan apa kita masuk Syurga?”. Nabi SAW kembali menjawab : “Kita dapat masuk Syurga hanya karena rahmat dan kebaikan Allah semata”.


nukilan

ummiroses @ rosmawati zainal

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah semoga Allah sentiasa memelihara dan membantu jalan-jalan dan semoga hayat kita sentiasa di dinaungi arasy dan kasih sayangNya..
Go, go Kak Ros

Followers

Linking to me from where??.....

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

AKTIVITI RS